Re: [NOVICE] Ubuntu og Firewall

Hej Kristian og alle,

> Nej. Det gør en firewall ikke. For en firewall i denne sammenhæng er
> ikke synderlig intelligent. Den gør kun hvad den bliver bedt om.

Lad mig lige prøve at præcisere hvad ZoneAlarm (til Windows) gjorde for mig.
ZoneAlarm har en liste over programmer, som har lov til at gå på nettet (af
den ene eller anden grund). Man kan sige ubetinget adgang, eller ubetinget
INGEN adgang, eller at man bliver spurgt hver gang.

Sircam virusen ville ud på nettet (for at inficere flere maskiner), men
ZoneAlarm genkendte ikke programmet som et program med tilladelse. Selv om
jeg på dette tidspunkt ikke kendte virusen (den var ganske givet helt ny),
så ville jeg ikke tillade den at gå på nettet, for jeg havde ikke bedt noget
program om at udføre noget på nettet ... Dermed undgik alle mine venner og
bekendte at blive inficeret med Sircam virus. Det er jeg i dag taknemmelig
for.

Bemærk at ZoneAlarm registerer programmerne med eksakte informationer - det
betyder f.eks. at hver gang jeg opdaterer et program (f.eks. virus scanner
programmet), så beder ZoneAlarm påny om tilladelse til at lade programmet få
adgang til internettet. Det betyder at en virus, som har inficeret en
eksekverbar fil med internet adgang ikke kan snyde sig udenom ZoneAlarm.

Nu var det for mit vedkommende en Sircam virus, men det kunne også have
været anden software (måske noget remote control software).

Linux brugere skal ikke føle sig for sikre. Der lukkes jævnlige
sikkerhedshuller i software, også noget som kører på Linux (f.eks. Apache).

Formodentlig kan man ikke hi-jacke en PC med Linux, hvis maskinen ikke kører
noget ... men hvorfor er den så tændt? (sluk den, og spar på strømmen).

Mvh Claus