Re: [NOVICE] Ubuntu og Firewall

Claus Futtrup wrote:
Hej Kristian og alle,

Jeg er uenig. På Windows har ZoneAlarm reddet mig fra at vidersende en

virus

(den eneste jeg nogensinde har fået, Sircam, tror jeg nok den hedder).
Desuden sikrer en firewall (i et vist omfang) på Linux at man ikke

bliver

hi-jacked og ens PC brugt til ulovlige aktiviteter.

Nej. Det gør en firewall ikke. For en firewall i denne sammenhæng er ikke synderlig intelligent. Den gør kun hvad den bliver bedt om.

[SNIP om Zonealarm på Windows]

Jeg synes altså ikke det er så relevant hvordan en windows-firewall virker.

Og jeg vil stadig holde på en Ubuntu out of the box ikke behøver en firewall, medmindre men smider den direkte på Internettet.

Linux brugere skal ikke føle sig for sikre. Der lukkes jævnlige
sikkerhedshuller i software, også noget som kører på Linux (f.eks. Apache).

Ja. Men det kan en firewall ikke sikre dig mod.

Formodentlig kan man ikke hi-jacke en PC med Linux, hvis maskinen ikke kører
noget ... men hvorfor er den så tændt? (sluk den, og spar på strømmen).

Jo den kører noget. Den kører mine desktop-programmer. Men den lytter ikke på andet end en DHCP-port.

/kristian