Re: [NOVICE] Pauseskærm/standby? VAR: Månesyge computere?

Arkanoid wrote:
> Det du skal gøre, er at downloade og installere den nyeste version af
> xscreensaver. Den kan fås her: http://www.jwz.org/xscreensaver/
> Installationsvejledning er på siden, men det burde kører smertefrit.

Det råd gjorde jeg i første omgang ikke brug af - for da jeg havde fået det,
begyndte pauseskærm/standby pludseligt og umotiveret at fungere helt
normalt!
Glæden var dog ikke ubegrænset, for efter ca. en uges tid holdt det atter op
at virke; så i går begyndte jeg at forberede download af den ovenfor
omtalte screensaver - men stor var min forbløffelse, da jeg ved et tilfælde
konstaterede, at det hele nu fungerede igen!

Jeg har altid opfattet en computer (som der ikke har været 'pillet ved') som
indbegrebet af et 'deterministisk system': Et bestemt 'input' medfører
samme 'output' - ikke blot hver, men *hver eneste* gang!

Men den opfattelse begynder jo at få ridser i lakken, hvis adfærden følger
månens faser - eller blot bliver aldeles uforudsigelig!!

Hvad siger I? Er 'den uforstyrrede' computers adfærd grundlæggende
deterministisk eller stochastisk?? :)

--
med venlig hilsen
Hans