Re: [NOVICE] Problemmer med en fil rettighede og ændring af denne

I sslug.novice, skrev Jan Nielsen:
>  Et kursus i dette vil være dejligt. Og gerne lidt mere dybte gående end
>  da vi var på Niels brock.
>
>  Jeg ved ikke, for jeg sider og føler mig totalt tumpede, da jeg ik klige
>  kan løse en så "simpel" ting som en fil rettighed.

Summa, var at det skulle du heller ikke. Alle i gruppen "audio" har
skrive adgang til lydkortet. (kan bruge det). Du skal derfor sørge for
at du selv tilhører gruppen "audio" og det gør du ved at rette i
/etc/group og finde linien:

audio:x:29:
og rette til
audio:x:29:jan
Eller hvad dit loginnavn nu er.

Tallet 29 er sikkert et andet på dit system.

Jesper