Re: [NOVICE] cd/dvd-drev

Martin Jochimsen wrote:
Hejsa

Jeg sidder og er ved at rydde op i et "hav" af cd'er og dvd'er.
Jeg har et alm. dvd-drev og en dvd-brænder og boxen kører med debian/ unstable med GNOME
Mit problem er, at det kun er dvd-drevet, som kan læse diskene.
Jeg kan ikke forstå hvorfor min brænder ikke også kan læse diskene.
Drevet brænder fint, men det kan ikke læse (hverken data eller media-filer).
Hvad skal/kan jeg gøre for at få brænder-drevet til at læse.
Jeg syntes egenligt det burde kunne læse...!?!
Håber der er en venlig sjæl som kan oplyse mig!!! :-)

Hilsen

Nu er der jo den mulighed at drevet er defekt ;-)

Normalt burde det virke, så der er nok noget i
konfigurationen, som mangler.

Først skal du lige finde ud af hvad device-navnet er
for dit drev (/dev/hdc, /dev/hdd eller ?).

Check om der findes en linie i filen /etc/fstab som
refererer denne device - f.eks:
 /dev/hdd /media/cdrom0  udf,iso9660 ro,user,noauto 0 0

(denne linie er taget fra en Ubuntu, der så vidt
jeg husker er baseret på debian)

/Martin