Re: [NOVICE] clamav

Jesper Krogh wrote:
Kiggede du efter om fundet havde mere end akademisk interesse? De plejer
eksempelvis ikke at kunne sprede sig af sig selv.

Jeg tror at det kommer meget an på om man holder sit system opdateret og om man sidder bag en firewall og om hvilke services der kører på ens desktop.

Personligt ville jeg slet ikke turde sætte en desktop-linux udenfor en firewall, men det er nok mest fordi jeg har en tendens til at glemme at sikkerhedsopdatere mine desktop-maskiner.

Jeg har på min hjemme-server siden 2000 (tror jeg det var jeg startede) haft to linux-vira (om det var vira, orme eller hvad det nu var er jeg egentlig ligeglad med, hovedsagen var at en eller anden var inde på min computer); den ene skyldtes et hul i OpenSSH, den anden et hul i phpBB. Begge kunne være undgået med opdateringer. Begge havde en del mere end akademisk interesse. :-)

Jeg har meget svært ved at se hvorfor det ikke skulle kunne ske med en desktop-linux, men det er da sikkert rigtigt at det ikke sker tit. Én gang er dog også nok til at alle ens data bliver slettet.

Hvis man sidder bag en firewall har man dog minimeret risikoen en del (men, men, men, der kan jo sagtens være sikkerhedshuller i firefox og thunderbird, hvilket endnu engang burde pointere vigtigheden af opdateringer).

Med venlig hilsen Preben