Re: [NOVICE] clamav

I sslug.novice, skrev Preben Bohn:
>  Jeg har på min hjemme-server siden 2000 (tror jeg det var jeg startede)
>  haft to linux-vira (om det var vira, orme eller hvad det nu var er jeg
>  egentlig ligeglad med, hovedsagen var at en eller anden var inde på min
>  computer); den ene skyldtes et hul i OpenSSH, den anden et hul i phpBB.
>  Begge kunne være undgået med opdateringer. Begge havde en del mere end
>  akademisk interesse. :-)

Spørg dig selv: ville et antivirus program have reddet dig?

Du kører en service der er uopdateret, den er åben mod internettet og
der er kendte huller i den. Tja, jeg vil sige du har givet hackeren rige
muligheder og hverken firewall eller antivirus vil redde din røv.

Du er blevet fanget af en script-kiddie.

>  Jeg har meget svært ved at se hvorfor det ikke skulle kunne ske med en
>  desktop-linux, men det er da sikkert rigtigt at det ikke sker tit. Én
>  gang er dog også nok til at alle ens data bliver slettet.

Fordi en desktop:
* Ingen services har åben mod internettet.

>  Hvis man sidder bag en firewall har man dog minimeret risikoen en del
>  (men, men, men, der kan jo sagtens være sikkerhedshuller i firefox og
>  thunderbird, hvilket endnu engang burde pointere vigtigheden af
>  opdateringer).

Det er dem vi venter på at se, de er ikke utænkelige, men der er blot
_ikke_ set.

Jesper