Re: [NOVICE] clamav

Jesper Krogh wrote:
Jeg antager ikke at Symantecs scanner, vil scanne alt der bliver skrevet
til disken.

Så vidt jeg ved (benytter ikke selv symantec) så scanner den det den mener er interessant. Min egen under Windoze gør det da; kan f.eks. ikke tilgå mine zip-filer før den er færdig med at scanne.

> Det ville give nogle ret alovorlige performance problemer.

Ja, virus-scanning kan være sløvt, men det er det man må tage med.

Vi er her langt, langt fra den desktop linux vi snakkede om.

Det synes jeg nu ikke. :-) Jeg må sige at jeg undrer mig lidt over holdningen at "der har ikke været så mange vira til Linux, ergo er der ingen grund til at have antivirus-program".

Når jeg installerer en distro på en desktop opdaterer jeg som regel lige efter installationen, for at få alle sikkerhedshuller og bugs fjernet. Dvs. vira der evt. har været _før_ jeg installerede min distro er 99.9% irrelevante, da man må gå ud fra at de vira der har har været i fortiden bygger på fortidige fejl i programmerne. Det eneste der derefter er interessant er de vira der måtte komme i fremtiden (og det kan hverken du eller jeg spå om, selvom _jeg_ vil påstå at der vile komme flere og flere til Linux). Så at der ikke er mange vira til Linux i dag, betyder ikke at der ikke er det i morgen.

Det er korrekt at én måde at holde vira fra døren er at opdatere sit system så mange gange som muligt. Det er for det meste også nemt under Linux i de fleste distroer, selvom de fleste installerer programmer der ikke lige er med i distroen, og hvor man selv skal gøre noget for at opdatere; disse er så til gengæld ikke altid de mest sikkerheds-kritiske. Men det samme kunne man sige om Windows (lige bortset fra at det ikke er nemt at opdatere alle sine programmer og det er en nok så vigtig parameter), og her er der alligevel masser af vira til.

Alle? Scanner den et DVD-iso komplet når du gemmer det til disken?

Den scanner dem den finder relevant eller som man selv har sat den til at scanne.

Genrelt så syntes jeg at de kommer i en fornuftig standardkonfiguration,
men enhver bruger kan jo prikke huller i sikkerhedsmekanismerne.

Præcis. Man må gå ud fra at ikke alle brugere (faktisk langt de færreste) er sikkerhedseksperter (eller for den sags skyld bare har et basalt kendskab til PC'er og sikkerhed); derfor er det rart med et program der fortæller én at der er mulige problemer (dette er så til gengæld lidt ud over det "sædvanlige" antivirus-program, men der er mange sikkerheds-pakker der inkluderer det, og svjh har XP vist også noget basalt check)

Derfor var det stadigvæk en debat om ClamAV, og den har intet med
firewalls at gøre.

Sikkerhed er sikkerhed og skal ses i sammenhæng. :-)

Med venlig hilsen Preben