Re: [NOVICE] clamav

I sslug.novice, skrev Preben Bohn:

>  Det synes jeg nu ikke. :-) Jeg må sige at jeg undrer mig lidt over
>  holdningen at "der har ikke været så mange vira til Linux, ergo er der
>  ingen grund til at have antivirus-program".

Det eksempelv du kunne finde var et phpBB2 forum sårbarhed der var
blevet udnyttet. Hvad pokker har det med en desktop at gøre? Jeg kender
ingen der kører phpBB2 på deres desktop.

Faktum er: "der er ingen grund til det". Så kan vi give os ud af denne
gætte linie om hvornår der bliver brug for det, men det er ikke i
øjeblikket og mit gæt er at det bliver der heller ikke.

>  Når jeg installerer en distro på en desktop opdaterer jeg som regel lige
>  efter installationen, for at få alle sikkerhedshuller og bugs fjernet.
>  Dvs. vira der evt. har været _før_ jeg installerede min distro er 99.9%
>  irrelevante, da man må gå ud fra at de vira der har har været i fortiden
>  bygger på fortidige fejl i programmerne.

Men der er heller ingen af dem der har været før, der har kunnet
replikere sig eller haft andet end akademisk interesse. det du viste
havde intet med en virus at gøre, men var et hacker-script.

>  Det eneste der derefter er
>  interessant er de vira der måtte komme i fremtiden (og det kan hverken
>  du eller jeg spå om, selvom _jeg_ vil påstå at der vile komme flere og
>  flere til Linux). Så at der ikke er mange vira til Linux i dag, betyder
>  ikke at der ikke er det i morgen.

Nej, .. men her er vi ude i at spå.

>  Det er korrekt at én måde at holde vira fra døren er at opdatere sit
>  system så mange gange som muligt. Det er for det meste også nemt under
>  Linux i de fleste distroer, selvom de fleste installerer programmer der
>  ikke lige er med i distroen, og hvor man selv skal gøre noget for at
>  opdatere; disse er så til gengæld ikke altid de mest
>  sikkerheds-kritiske. Men det samme kunne man sige om Windows (lige
>  bortset fra at det ikke er nemt at opdatere alle sine programmer og det
>  er en nok så vigtig parameter), og her er der alligevel masser af vira til.

Ja, jeg er skam også glad for at det ikke er min foretrukne platform :-)

>  Sikkerhed er sikkerhed og skal ses i sammenhæng. :-)

Så syntes jeg du skulle holde dine php-scripts opdateret og lade være
med at lulle dig ind i en tro om at et antivirus program ville kunne
have reddet din røv. Det hverken på Windows eller Linux.

Jesper