Re: [NOVICE] clamav

Jesper Krogh wrote:
Det eksempelv du kunne finde var et phpBB2 forum sårbarhed der var
blevet udnyttet. Hvad pokker har det med en desktop at gøre?

Det har "for pokker" det med sagen at gøre at det kunne være et vilkårligt andet program; sålænge maskinen ikke sidder bag en firewall er den sårbar. Og selv her vil den også være sårbar over for evt. kommende vira.

> Jeg kender
ingen der kører phpBB2 på deres desktop.

Jeg kender masser der kører sshd, cups, X, osv. på deres desktop.

Faktum er: "der er ingen grund til det".

Faktum er at den udtalelse er et gæt og derfor ikke er et faktum.

og mit gæt er at det bliver der heller ikke.

Tillykke. Jeg har nu aldrig haft lid til numerologer, astrologer, spåkoner og andet af den slags. :-)

Men der er heller ingen af dem der har været før, der har kunnet
replikere sig eller haft andet end akademisk interesse. det du viste
havde intet med en virus at gøre, men var et hacker-script.

Den ssh-orm jeg havde kunne snildt replikere sig selv og sprede sig. Indrømmet, den kom ind gennem en port på computeren, men mit anti-virus-program ville have stoppet den hvis jeg havde haft et sådant. Og ja, jeg kunne bare have opdateret mit system.

Nej, .. men her er vi ude i at spå.

Jeps, og det dyrker du jo... :)

Så syntes jeg du skulle holde dine php-scripts opdateret og lade være
med at lulle dig ind i en tro om at et antivirus program ville kunne
have reddet din røv. Det hverken på Windows eller Linux.

Jeg er sikker på at et av-program kunne have reddet min "røv". Ligesom jeg både har software og hardware firewall på min hjemmeserver, så er det aldrig at foragte at have flere lag af sikkerhed.

Med venlig hilsen Preben