Re: [NOVICE] cd/dvd-drev

Okay, nu har jeg fundet udaf, at det har noget med automount at gøre.
Jeg kan godt manuelt mounte /burner i terminalen...!
Jeg troede bare at den også var sat op til at automounte.
Jeg bruger oftest Konqueror til at browse rundt på mine cd'er og dvd'er, så automount har så gjort det...automatisk for mig, når jeg har brugt mit almindelige dvd-drev.
Det følgende spørgsmål vil nu komme som en naturlig følge af det ovenstående ( :-) ):
Hvordan får jeg så sat aotumount op for /burner?

Martin Jochimsen

www.krogerkvartetten.dk

Martin Jochimsen wrote:
Martin Berg wrote:

Nej - det skal du ikke regne med.

Da iøvrigt der heller ikke er nogen aktiv linie
for dit virkende cdrom drev, så må der være noget
automounting involveret.

Ja, det skulle jeg måske ha' sagt!

Og så er det jo lige at overskriften i fstab er
"# /etc/fstab: static file system information."

Derfor skal du nok i retning af, hvorledes automount
devices specificeres i Debian.
Og her kommer jeg til kort da jeg ikke liiige har en
Debian at se på og min test-Ubuntu gør det åbentbart
anderledes.

Men lad os lige prøve om der overhovedet er hul igennem:

1, sæt en cdrom i brænderdrevet (een, som du er sikker på
ikke er kopieringsbeskyttet eller lignende - f.eks. en
cdrom med alm. datafiler).

2. kontroller at /burner eksisterer som directory:
kommandoen:
  ls -ld /burner
skal helt returnere noget i retning af:

drwxr-xr-x 7 root root 4096 2005-04-06 00:00 /burner

Noget som ligner....men ikke helt:
dr-xr-xr-x  1 root root 2048 Jan  1  1970 /burner

3. udfør kommandoen: mount /dev/burner /burner (som root)

4a. Hvis der ikke kommer nogen fejlmeddelelse, så
prøv at se om du ikke kan læse indholdet på cdrommen

4b. Hvis der kommer en fejlmeddelelse, så
fortæl os om den :-)

sslug@sslug /]# mount /dev/burner /burner
mount: block device /dev/burner is write-protected, mounting read-only
mount: /dev/burner already mounted or /burner busy
mount: according to mtab, /dev/hdd is already mounted on /burner

5. Hvis det virker - så skal du frigøre cdrommen med umount /burner

/Martin