Re: [NOVICE] cd/dvd-drev

> Jim Oksvold wrote:
>   >

> Den er nu kun 2 år gammelt....men det er måske meget i denne verden!!!

Ikke hvis  støvkorn og annet legger seg på linsen - Linselus :-)
Det har skremt mang en velstående ung mann med ny CD brenner til 2500 kroner :-)

Jeg har nå slitt ut drev på mindre enn 2 år.
Det er ikke uvanlig at de holder 2500 CDR plater.

> Desuden har det ikke virket med læsning siden jeg fik linux på maskinen
> i september sidste år.....så det er nok et-eller-andet med konfigurationen.

Det er en reell mulighet for det ja.

> Grunden til at jeg først nu synes det er et problem, er at jeg
> selvfølgelig sjældent har brug for læsning på 2 drev - det er mere
> principielt at jeg synes et drev skulle/burde kunne læse når det nu også
> kan brænde!?!

Tja - Ikke nødvendigvis, men som regel - mitt DVD-R drev fungerer utmerket til brenning av CDR i Linux, men slett
ikke til DVD-R brenning med Linux.
Det er ett Toshiba SD-R 5112 - Ikke av de helt vanlige men like slitesterkt som Volvo 245 Diesel.
Det finnes ingen garantier her i verden.

> Det er bl.a. noget af det, som jeg stadig ikke forstår ved linux.
> Påstand: Et drev er vel et drev???

Nei - Ikke hvis du skal brenne.
Jeg vil tro at de aller fleste virker nå, men slik var det ikke alltid.
Å lese burde gå greit.

Mvh
Jim Oksvold