Re: [NOVICE] Grip kan ikke finde CD drev

Niels Hansen <sslug@sslug> writes:

> Jeg har lige opdaget et underligt problem i min Ubuntu
> installation. Jeg ville lige kopiere en CD til min computer med Grip,
> men da jeg åbnede programmet fik jeg følgende fejlmeddelelse:
>   Error: Unable to initialize [/dev/cdrom]

Hvad siger 'ls -l /dev/cdrom*'?

Laver Ubuntu ikke nogle symlinks fra ide-placeringen til en
brugsspecifik placering? Hvis den nu kalder den for /dev/cdrom0 er det
næsten en bug værd at grip er sat op til at bruge /dev/cdrom.

> Jeg undersøgte mit filsystem og kunne heller ikke finde denne
> placering. Herefter åbnede jeg cd'en med iconet på skrivebordet og
> fandt følgende placering for CD drevet:
>   cdda:///dev/hdc

Hvad mener du helt præcis med dette. Hvordan finder du den placering?

> Denne placering indtastede jeg i Grips konfiguration, men fik blot
> følgende fejlmeddelelse:
>   Error: Unable to initialize [cdda:///dev/hdc]

Hvad siger en 'ls -l /dev/hdc'?

> Problemet er med alle mine musik CD'er. Jeg kan ikke få adgang til
> indholdet på dem hverken via /cdrom, /media/cdrom eller /media/cdrom0,
> men hvis jeg placere en data cd i drevet, får jeg med det samme adgang
> til det via /media/cdrom0.

Når du putter en data-cd i bliver den mounted på /media/cdrom, men en
musik-cd mounter man ikke.

--
 Peter Makholm     |              I have no caps-lock but I must scream...
 sslug@sslug |                                               -- Greg