Dårlige samba rytmer

Jeg har for nylig kastet mig over gentoo, og den er jo ganske nifty med dens emerge system....

Men min samba er højest besynderlig. Når jeg tilgår den kan jeg godt bladre mellem directories, og jeg kan også åbne mindre filer. Men hvis jeg klikker på større filer (fx 100Mb). Blot markerer dem. Jeg prøver ikke engang og åbne den. Så fryser min explorer i windows. Den eneste løsning er at skyde den ned og starte en ny explorer instans. Jeg har ikke før haft den "ballade" med samba shares.... Nogen der har et bud på hvad det kan være???

/Lars