Re: [NOVICE] Mindske Win-partition og øge linux?

Michael Rasmussen skrev:

On Mon, 16 May 2005 13:50:58 +0200, Niels Hansen wrote:

Jeg har Windows XP Home og Ubuntu installeret ved siden af hinanden på
samme harddisk. Nu vil jeg gerne frigøre noget plads fra Windows
partitionen og bruge pladsen i min Ubuntu partition. Hvordan gør jeg det?
Og er det muligt at gøre det med et grafisk værktøj (har GParted
installeret)?
Jeg gætter på, at du har installeret Windows med dens forvalgte
filsyste, hvorfor jeg vil anbefale dig at anskaffe Partition Magic til
formålet. GParted, eller dens grafiske tvilling QTParted, skulle kunne
gøre det, hvis du først defragmentere dine Windowsdiske med Windows
defragmentering.

Partition Magic kan kreere ext2 filsystemer. Dog kan et ext2 system nok ikke formatteres i PM.
Efter defragmentering af windows partitionen kan denne skrumpes og en ny partition kreeres i det frigjorte område. Hvis windows ligger i primære partition hda1 og ubuntu i i primær hda2 kan jeg se et problem: den nye partition bliver jo til hda2. Konfigurationen bliver altså
Windows: hda1
Ny part.: hda2
Ubuntu: hda3
Der skal altså editeres i config filen for linux boot loader.
Hvis derimod ubuntu ligger i extended partition hda5 skulle der ikke være nogen problemer.

Med venlig hilsen
Jørgen Heesche