Re: [NOVICE] Mindske Win-partition og øge linux?

Niels Hansen wrote:

Partition Magic kan kreere ext2 filsystemer. Dog kan et ext2 system nok ikke formatteres i PM.
Efter defragmentering af windows partitionen kan denne skrumpes og en ny partition kreeres i det frigjorte område. Hvis windows ligger i primære partition hda1 og ubuntu i i primær hda2 kan jeg se et problem: den nye partition bliver jo til hda2. Konfigurationen bliver altså
Windows: hda1
Ny part.: hda2
Ubuntu: hda3
Der skal altså editeres i config filen for linux boot loader.
Hvis derimod ubuntu ligger i extended partition hda5 skulle der ikke være nogen problemer.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg kunne sagtens forstille mig at det var tilfældet. Jeg har i hvert fald installeret Ubuntu på en partition der er lavet med PartitionMagic.
Hvordan kommer jeg evt. rundt om dette problem?

I linux kan du se din partition tabel med (som root) 'fdisk -l'.
Det lyder sandsynligt at PM har dannet to primære partitioner, med mindre du har haft mulighed for at sige til PM, at der skal dannes en primær og en extended partition.
Mht. at ubuntu måske logisk flyttes til en anden partition ved jeg ikke om der er en løsning; der er formentlig linuxeksperter her på sslug, der kan give et kvalificeret bud på det.
Under alle omstændigheder skal du inden du begynder på sådanne partition manipulationer sikre dig at linux kan bootes enten med rescue boot diskette eller ved at ubuntu cd-en har et rescue system.
En boot diskette vil dog kun kende til den oprindelige disk konfiguration, men måske kan ubuntu rescue system (hvis det findes) finde den ny logiske position for ubuntu.
Men som sagt, der er sikkert eksperter på sslug, der kan sige noget om dette.

-- Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:sslug@sslug