Re: [NOVICE] Partitionshjælp (en klassiker)

Torben Kristensen wrote:
tak for grundigt svar, et par spredte opfølgninger (beklager min post blev så rodet og altomfattende):

Jeg ser ikke så meget rod :)

Mon, 16 May 2005 22:36:28 +0200, Kristian Vilmann <sslug@sslug> skrev:

/
/var
/home
Om størrelser:
/home ved du selv mest om
/ - mindst 4 Gb
/var - mindst 1 Gb. Husk på at mailservere, logfiler, webservere og en masse andet (heriblandt pakkesystemet) bruger /var.

du anbefaler mindst 4G til / men bruger kun ca. 2G:

Filsystem            Størr Brugt  Tilb Brug% Monteret på
/dev/hda2             1,8G  221M  1,5G  14% /
tmpfs                 253M     0  253M   0% /dev/shm
/dev/mapper/vg_sys-lv_usr
                       5,5G  1,7G  3,6G  33% /usr

Jo. Men der er masser af ting jeg ikke har installeret. Der skal også være plads til at lege lidt.
Og diskplads er billigt :)

I øvrigt ses det også at / på Ubuntu næsten ikke fylder noget. De 2 Gb jeg gav den er absolut i overkanten.

Hvilket forbløffer mig, der generøst bruger næsten 3G til / (incl. /var etc.):

Jo. Men /usr fylder jo en del. På min maskine 1.7 Gb. Og alle ekstra programmer installeret gennem fra apt eller synaptic ender herunder.

Filsystem            Størr Brugt  Tilb Brug% Monteret på
/dev/hda2             3,0G  2,8G   78M  98% /

og faktisk er løbet tør for plads. Aner ikke hvad min ekstra ene G blir brugt til.

...følger dog gerne rådet og afsætter 4G til / og 1-2G til /var. Hvad er argumentet for at give /usr egen partition?

At jeg kører med LVM. / kan ikke bare lige køre på LVM på ubuntu. Så for at få maskimal fleksibilitet røg /usr på en LVM-partition for sig selv.

Skulle jeg installere om idag hvor jeg kender ubuntu bedre, ville jeg nøjes med 800-1000 Mb til / og resten (inkl /usr) på LVM

/Vil meget gerne høre mere dybdegående om LVM m.m. på torsdag - men er desværre afsat til anden uomgængelig side (serie 4, knap så teknisk) - så tillad mig at maile tilbage her på listen i stedet.

Det er jo trist. Men skriv bare.

/k