Skal jeg skifte?

Hej SSLUG'er

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig med lidt vejledning, tanker og gode råd da jeg overvejer at skifte fra Debian/unstable til evt. Ubuntu.
Debian har sådan set fungeret udmærket, men kun fordi jeg har en ven som har hjulpet mig meget med opsætning af systemet. Jeg kører med egen kompileret kerne (2.6.4) – det valgte vi for at få mit trådløse netværkskort (Linksys WMP54G) til at fungere. Det resulterer i at der ofte er et-eller-andet, som ikke lige fungerer.
Jeg har lige hentet en version af Ubuntu Live. Mounting af dvd-drev, mp3-afspiller m.m. fungerede fint (det gjorde det bestemt ikke før). Mit trådløse kort virkede selvfølgelig ikke. Kan det være fordi jeg kørte Ubuntu fra cd'en? Vil det kunne løses ved en installering og lidt benarbejde?
På trods af mine meget begrænsede kundskaber om linux, har jeg været meget glad for Debian. Jeg tror ikke jeg nødvendigvis har behov for en Fedora eller Mandrake. Ubuntu ser spændende ud og måden at vedligeholde på er ret smart.
Et andet spørgsmål: Er der større sandsynlighed for at en Knoppix/Dappix ville understøtte mere af min hardware?
Tak for gode råd!!! :-)
Hilsen Martin

--
Martin Jochimsen