Re: [NOVICE] Adgang til Samba

Mads H H Madsen wrote:
Tirsdag 17 maj 2005 23:19 skrev Kristian Vilmann:

Mads H H Madsen wrote:

Tirsdag 17 maj 2005 20:58 skrev Gert Lavsen:

Mads H H Madsen wrote:

Det er fordi samba bruger andre passwords end resten af systemet!
Kig lidt på smbpasswd

Fint, her kunne jeg tilføje nyt password, men hvad med bruger navne ?

Tilføje bruger: smbpasswd -a brugernavn Slette bruger: smbpasswd -x brugernavn Gøre brugerkonto inaktiv/låse brugerkonto: smbpasswd -d brugernavn Gøre brugerkonto aktiv/låse brugerkonto op smbpasswd -e brugernavn

For flere muligheder:
smbpasswd --help
man smbpasswd
man samba

Fint nok, det er da til at finde ud af i en terminal, når jeg tilføjer ny bruger + password. Der står bruger tilføjet, bruger aktiv. men men jeg kan stadigvæk ikke få lov til at logge ind ? som om bruger og password ikke eksisterer ?

Så skal vi nok lige se din smb.conf (bare de linier der er aktive)

# smb.conf is the main Samba configuration file. You find a full commented
# version at /usr/share/doc/packages/samba/examples/smb.conf.SUSE if the
# samba-doc package is installed.
# Date: 2005-04-04
[global]
workgroup = Hjemme
printing = cups
printcap name = cups
printcap cache time = 750
cups options = raw
printer admin = @ntadmin, root, administrator
username map = /etc/samba/smbusers
map to guest = Bad User
include = /etc/samba/dhcp.conf
logon path = \\%L\profiles\.msprofile
logon home = \\%L\%U\.9xprofile
logon drive = P:
idmap gid = 10000-20000
idmap uid = 10000-20000
add machine script = /usr/sbin/useradd -c Machine -d /var/lib/nobody -s /bin/false %m$
domain logons = Yes
domain master = Yes
local master = Yes
os level = 65
passdb backend = smbpasswd:olivia
preferred master = Yes
security = user

Mads H H Madsen wrote:
> Meningen er af jeg vil logge på linux maskinen (server) fra en linux
> maskine, (klient) og via den få ad gang til min win partion, ligsom
> man kan gøre det lokalt på en maskine som kører linux med windows
> partioner.

Du er jo ved at lave en Samba som domain controller.
Så er det ikke workgroups du arbejder med.

Det er lidt mere indviklet. Der ligger en fin guide på samba.org.

Der er nogle liier der i hvert fald ser suspekte ud:
username map = /etc/samba/smbusers
include = /etc/samba/dhcp.conf

Har du styr på hvad de gør?

Jeg har ikke prøvet at lave en PDC med Samba 3.

Men du kan få GLOBAL-sektionen fra en Samba 2 PDC:
[global]
        workgroup = SOME.WINDOMAIN
        server string = Samba %v on (%L)
        encrypt passwords = Yes
        passwd program = /usr/bin/yppasswd %u
        passwd chat = *password* %n\n \
                *password* %n\n \
                *successful*
        passwd chat debug = Yes
        unix password sync = Yes
        log level = 0
        log file = /var/log/samba/log.%m
        max log size = 1024
        time server = true
        domain admin group = @admins
#       logon home = "\\PDCNAME\%U"
        logon path = "\\PDCNAME\profiles\%u"
#        logon path = "c:\Documents and Settings\%u"
        logon drive = n:
        logon script = %G.bat
        domain logons = Yes
        preferred master = Yes
        domain master = Yes
        wins support = Yes

Den er lidt specielt, da den kører på Solaris og synkroniserer passwords med NIS. Brug det hvis du kan.
Hsuk at erstatte SOME.WINDOMAIN og PDCNAME med dine egne værdier.
Og pas på: passwd chat linien skal se sådan ud. SWAT ødelægger den, så lad være med at bruge den (medmindre det er fixet i version 3)

/kristian