Re: [NOVICE] Skal jeg skifte?

On Wed, 18 May 2005 01:32:05 +0200, Martin Jochimsen wrote:

> Hej SSLUG'er
>
> Jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig med lidt vejledning, tanker og
> gode råd da jeg overvejer at skifte fra Debian/unstable til evt. Ubuntu.

En tanke er jo at blive ved det som du jo egentlig var glad for, og bare
lære at fixe dine problemer. Det giver på længere sigt mere kendskab
til din Linux distro, og flere elementære kundskaber.

Med hensyn til Debian, vil jeg nok anbefale dig at køre en debian testing
istedet for unstable, så behøver du ikke at være lige så meget på
dupperne.

Når du skriver at det ene eller det andet ikke virker, må det jo være
fordi jeres håndkompilerede kerne ikke understøtter hardwaren - altså
et konfigureringsproblem. Der vil jeg forslå dig at tage en vanilla kerne
(gerne en af 2.6.xx kerner - de kan installeres som en debian pakke), og
bruge dennes konfiguration som udgangspunkt for en re-compile. Det kan
betale sig at ændre kernel opsætningen kun i små step - i dit tilfælde
vil det nok være nok at tilføje det ene direktiv der skal til for at få
din Linksys WMP54G til at funke. Den orginale .config fil findes i /boot
direktoriet, med et navn afhængig af din kørende kerne.

 /boot/config-2.6.9-mc3 for eksempel. Den kan du kopiere til .config i dit
 bygge katalog, og starte konfigurering derfra.

Fordelen ved Debian (og debian-baserede systemer) er at du kan kompilere
din kerne til en debian pakke, der lige så nemt kan installeres og
afinstalleres som en færdig debian kerne.

Se detailler ved:

http://www.debianguiden.dk/dists/stable/html/kerne-udskiftning.html

hilsen, Marc Cromme