Re: [NOVICE] Skal jeg skifte?

Marc Cromme wrote:
On Wed, 18 May 2005 01:32:05 +0200, Martin Jochimsen wrote:

Hej SSLUG'er

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig med lidt vejledning, tanker og gode råd da jeg overvejer at skifte fra Debian/unstable til evt. Ubuntu.

En tanke er jo at blive ved det som du jo egentlig var glad for, og bare lære at fixe dine problemer. Det giver på længere sigt mere kendskab til din Linux distro, og flere elementære kundskaber.
Det har du helt ret i. Jeg synes det kan være interessant at rode med boksen og lære den bedre at kende. Mit oprindelige formål med at skifte til linux var dog, at jeg ikke længere havde lyst til at blive ved med at bruge en kopi af Windows(fyyyyyha). Jeg ville godt ha' en computer med hel legal hentet software...og det har jeg nu haft i trekvart år!!!
Jeg synes dog stadig det er sværdt med "læs & forstå"-indlæring hvad angår linux. Jeg skal helst ha' det forklaret og se det udført før det hænger fast. Jeg skal nok snart til en install-aften i sslug!!! :-)

Med hensyn til Debian, vil jeg nok anbefale dig at køre en debian testing istedet for unstable, så behøver du ikke at være lige så meget på dupperne.

Når du skriver at det ene eller det andet ikke virker, må det jo være
fordi jeres håndkompilerede kerne ikke understøtter hardwaren - altså
et konfigureringsproblem.
Jep. Det er her min kammerat kommer ind i billedet!
 Der vil jeg forslå dig at tage en vanilla kerne
(gerne en af 2.6.xx kerner - de kan installeres som en debian pakke), og
bruge dennes konfiguration som udgangspunkt for en re-compile. Det kan
betale sig at ændre kernel opsætningen kun i små step - i dit tilfælde
vil det nok være nok at tilføje det ene direktiv der skal til for at få
din Linksys WMP54G til at funke. Den orginale .config fil findes i /boot
direktoriet, med et navn afhængig af din kørende kerne.

 /boot/config-2.6.9-mc3 for eksempel. Den kan du kopiere til .config i dit
 bygge katalog, og starte konfigurering derfra.
Jeg forstår næææsten havd du mener.....men klokken er jo også kun 23.25!

Fordelen ved Debian (og debian-baserede systemer) er at du kan kompilere
din kerne til en debian pakke, der lige så nemt kan installeres og
afinstalleres som en færdig debian kerne.

Se detailler ved:

http://www.debianguiden.dk/dists/stable/html/kerne-udskiftning.html
Tak for linket. Debianguiden har jeg læst i en gang imellem. Men ofte må jeg kapitulere efter nogle få afsnit. Sproget og forklaringerne er lige en tand for svære.
Jeg har lært at stå men ikke gå. :-)

Hilsen
Martin

hilsen, Marc Cromme