Re: [NOVICE] Adgang til Samba

Mads H H Madsen wrote:
Onsdag 18 maj 2005 08:26 skrev Kristian Vilmann:
Mads H H Madsen wrote:
> Meningen er af jeg vil logge på linux maskinen (server) fra en linux
> maskine, (klient) og via den få ad gang til min win partion, ligsom
> man kan gøre det lokalt på en maskine som kører linux med windows
> partioner.

Du er jo ved at lave en Samba som domain controller.
Så er det ikke workgroups du arbejder med.

Domain controller ???? hvader det og hvar er forskeller på det og Arbejdsgruppe ? = der er jo kun mig selv som skal dele med mig selv.

Det er lidt mere indviklet. Der ligger en fin guide på samba.org.

Der er nogle liier der i hvert fald ser suspekte ud:
username map = /etc/samba/smbusers
include = /etc/samba/dhcp.conf

Har du styr på hvad de gør?

Nejjjjjjj overhovet ikke, jeg har aldirg haft noget med samba at gøre, ville bare gerne dele filer mellem mine maskiner, uanset på hvilken måde det må foregå, bare det er grafisk.

OK. Så ville jeg starte med at sigte lidt lavere.

Jeg har ikke prøvet at lave en PDC med Samba 3.

Hvad er PDC ???

Primary Domain Controller. Det er "chefen" i et windowsdomæne.

Hvad er en global-sektion ?

Det er en sektion i smb.conf. Du kan kende den ved at den startet med [global]

Men du kan få GLOBAL-sektionen fra en Samba 2 PDC:

[SNIP]

Den er lidt specielt, da den kører på Solaris og synkroniserer passwords
med NIS. Brug det hvis du kan.
Hsuk at erstatte SOME.WINDOMAIN og PDCNAME med dine egne værdier.
Og pas på: passwd chat linien skal se sådan ud. SWAT ødelægger den, så
lad være med at bruge den (medmindre det er fixet i version 3)

Hvad er NIS ? hvad er some.domain ? hvad er PDname ?

NIS er bl.a. en funktion til password synkronisering mellem flere Unix-maskiner.
some.domain skal erstattes med dit workgroup navn
PDCNAME er efter al sansynlighed navnet på din sambaserver.

Men glem lige det for nu.

Ja du kan nok høre jeg ikke ligefrem er ekspert. men blot en NOVICE.

Jep :)
Start et andet sted. Tag en kopi af din smb.conf - bare for alle tilfælles skyld.
Og lav så denne i stedet:
<smb.conf start>
[global]
workgroup = HJEMME
server string = Kick ass samba server, %h
encrypt passwords = true
passdb backend = smbpasswd:/etc/samba/smbpasswd

  log file = /var/log/samba/log.%m
  max log size = 1000

socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192

[homes]
   comment = Home Directories
   browseable = no
   writable = yes
   create mask = 0770
<smb.conf slut>

Start samba. Det kan sikkert gøres med kommandoen
"/etc/init.d/samba restart"

Indsæt dig selv som sambabruger. Hvis du logger ind på linux'en som maz, skal du køre kommandoen "smbpasswd -a maz"

Hvis du kan få det til at virke (og det bør du kunne), så er det bare at arbejde derud af med smb.conf. læs evt på "man smb.conf". Den er faktisk god.

/kristian