Unix search

Hej alle,

Jeg vil meget gerne søge filer på min harddisk - kan en eller anden ikke
diske op med en cool shell-script. Jeg kører Minislack, med BASH. I
Minislack er der nærmest alt hvad man skal bruge til programmering. - det
være sig sed, grep, perl, C# men det fedeste ville være et simpelt shell
script.

Det jeg mangler er et program magen til mit MS-DOS batchfil:

----
@echo off
if "%1"=="" goto help
echo.
:begin
dir /s /b %1 /p
if "%2"=="" goto end
shift
goto begin

:help
cls
REM dirff.txt is the helpfile for dirff.bat
type c:\sub\bat\dirff.txt

:end
----

Programmet tager et filnavn (eller en del deraf) fra %1 til %n og søger fra
et sted på harddisken (f.eks. det nuværende katalog). Den returnerer den
komplette sti + hele filnavnet. For eksempel:

C:\>filefind \acpi.sy*

Filen søger så fra roden og ind i alle understrukturer. Finder filen og
skriver:

c:\windows\system\acpi.sys

... Jeg har virkelig brug for sådan en søgefacilitet, for at kunne lære hvor
installationsprogrammerne gør af de forskellige filer, for at kunne
lokaliserer diverse config filer osv. ... altså for at lære om Linux' lidt
anderledes måde at køre tingene på og for at kunne gen-finde de ting jeg går
og retter i.

P.S. Jeg vil helst undgå at installere et eller andet program. Jeg vil helst
lære at skrive scripts, så jeg kan blive lige så god til det, som jeg har
været til DOS batch programmering. Når man lærer det er det en stor hjælp.

Unix scriptet skal nok helst ikke være alt for sensibelt mht. små og store
bogstaver, men skal skrive resultatet korrekt nok, så jeg kan finde filerne.

Hvis du har nogle fede links til schell scripts "how-to" med eksempler, så
vil jeg også gerne have dem ... men jeg er naturligvis lidt bange for at få
gjort noget, der sletter det hele, eller noget som ikke finder det svar jeg
regner med at få. Der er jo så mange ting man kan gøre forkert.

Mvh Claus