Re: [NOVICE] Hvilken distribution?

Thu, 19 May 2005 21:14:15 +0200, Jan Eliasen <sslug@sslug> skrev:

Hejsa

Jeg antager, at der ofte nok er kommet forespørgsler på, hvilken
distribution man skal vælge, men nu kommer den altså igen...

Jeg har for nogle år siden haft en Redhat 9 kørende - og har
nogen erfaring med kompilering og installation af programmer
under Solaris.

Jeg er ikke ekspert, ej heller i nærheden, på Linux-området.

Jeg skal bruge en server, der skal:
* Være firewall mellem mine computere og internettet
* Være webserver for et par domæner
* Være mailserver for et par domæner
* Være X-server
* Være filserver
* Være en legeplads :-)

Jeg er nok egentlig på jagt efter en distribution, hvor jeg selv
skal kompilere det meste. Jeg vil gerne have det basale ind uden
problemer, men jeg er tilhænger af, selv at kompilere det hele.
Jeg har hørt korte rygter om "Sorcerer" - er det vejen at gå? Er
det et problem bare at tage f.eks. en Fedora eller en Ubuntu, og
i stedet for pakker, så kompilere sig videre efter installationen
har lagt bunden? Er jeg i virkeligheden et stort fjols, og pakker
er faktisk både nemt og smart?
Pakker er nemt og smart :) især de håndteringssystemer, der selv holder styr på afhængighedder og versioner.
Ultimativt ville LFS (Linux From Scratch) http://www.linuxfromscratch.org/ være den bedste løsning hvad angår kontrol, men det er lidt langhåret og tungt at komme igennem.
Ellers lyde både Slackware http://www.slackware.com/ og gentoo http://www.gentoo.org/ som gode valg.

-- Med venlig hilsen /Zmit/ RLU # 314205