Re: [NOVICE] Hvilken distribution?

Jan Eliasen wrote:
Hejsa

Jeg antager, at der ofte nok er kommet forespørgsler på, hvilken
distribution man skal vælge, men nu kommer den altså igen...

Jeg har for nogle år siden haft en Redhat 9 kørende - og har
nogen erfaring med kompilering og installation af programmer
under Solaris.

Jeg er ikke ekspert, ej heller i nærheden, på Linux-området.

Jeg skal bruge en server, der skal:
* Være firewall mellem mine computere og internettet
* Være webserver for et par domæner
* Være mailserver for et par domæner
* Være X-server
* Være filserver
* Være en legeplads :-)

Jeg er nok egentlig på jagt efter en distribution, hvor jeg selv
skal kompilere det meste. Jeg vil gerne have det basale ind uden
problemer, men jeg er tilhænger af, selv at kompilere det hele.
Jeg har hørt korte rygter om "Sorcerer" - er det vejen at gå?

Den gik bort og blev til Gentoo.

Er
det et problem bare at tage f.eks. en Fedora eller en Ubuntu, og
i stedet for pakker, så kompilere sig videre efter installationen
har lagt bunden? Er jeg i virkeligheden et stort fjols, og pakker
er faktisk både nemt og smart?

Du er ikke et fjols :) Det er sjovt at kompilere selv. Men om det rent faktisk kan betale sig, tvivler jeg på.

Men der er ingen tvivl om at du vil lære en masse om afhængigheder og systemet generelt, hvis du konfigurerer og kompilerer selv.

På Gentoo (og FreeBSD, som også blev foreslået) er kompileringsprocessen sat i system med en masse scripts, så det er ikke helt det samme som at downloade og læse en masse dokumentation. Der er styr på afhængigheder og den slags.

Du kunne kigge på Slackware. Den er meget enkelt opbygget.

Jeg ved ikke om ROCK Linux findes endnu. Det var (eller er?) en byg-din-egen-Linux. Tjek distrowatch.org.

/kristian