SuSE 9.2 + digitalkamera??

Jeg kan ikke få kameraet ('Sony Cybershot DSC-P100', forbundet via USB) til
at 'respondere'!:

I kontrolcenter vælger jeg 'Sony DSC-P100 (PTP mode)' [Hvad betyder 'PTP
mode forresten?], men jeg får meddelelse om, at kameraet ikke kunne
initialiseres.

Jeg prøvede dernæst på en anden SuSE-pc - med samme resultat. For at checke
USB-forbindelsen, bootede jeg dernæst Win XP (på samme pc) - og dér var
perfekt forbindelse.
Således opmuntret rebootede jeg SuSE - og så gik tingene *helt* ud af
kontrol: SuSE 'troede' åbenbart fejlagtigt, at jeg havde tilsluttet en ny
*mus*, og tilbød hjlp til opsætning heraf! Desværre kunne jeg ikke udnytte
tilbudet, da cursoren var blevet 100% ustyrlig!!: På dens vilde vej over
skærmen fik jeg herefter åbnet utallige uønskede vinduer - og omsider var
skærmen så uoverskuelig, at jeg måtte benytte CTRL - ALT - Delete for at
genstarte!

(Efter fjernelse af USB-forbindelsen og genstart virker SuSE atter normalt)

Spørgsmålene må nu være:

1.      Kræves der mere end blot at tilføje kameraet via Kontrolcenter? (Jeg
synes intet relevant at se under YaST!)
2.      Hvorfor går SuSE mon bananas efter reboot? Er det mon forkert at have
kameraet tilsluttet og tændt i boot-fasen (hvilket man gør i Win)
--
med venlig hilsen
Hans