Re: [NOVICE] Windows 2000 problem!

> Der *er* faktisk en - p.t. ubenyttet - disk i
> maskinen!

Lækkert!! Men det er faktiskt ikke så nødvendigt med
en ekstra, hvis du har noget fri plads på din windows
HD, kan du sagtens bruge det. Du skal bare lave en
sepperat partition. Husk for gudsskyld at
defragmenterer først. Ellers vil du miste data i
windows.

> 'Pille ud'? Kan man ikke nøjes med midlertidigt at
> 'deaktivere' den via
> BIOS??

Hvis vi siger at du vil følge den anden spiseseddel så
er tricket at du ikke overskriver masterboot record på
din linux HD. For at undgå det ved jeg ikke om du blot
kan deaktiverer den. Men du kan ihvertfald nøjes med
at rive IDE kablet ud af harddisken ( Det lange flade
kabel), noter dig lige hvad for en side der har den
røde stribe. For når du skal sætte kablet i igen, skal
det vende på samme måde.

Du kunne også bare lave boot disketter til begge
styresystemer, så risikerer du ikke noget ved at
overskrive masterboot. Men husk at lave boot disketter
EFTER du har sat dine harddiske til som du vil have
dem, for linux skelner imellem om en harddisk er slave
eller master og i hvad for en IDE port den er koblet
til. Det vil sige, hvis den ikke sider på samme måde
som den gjorde da du konfigurerede din bootloader, så
vil den ikke kunne boote op fordi den ikke kan finde
de filer der kræves.

Hvis nu det alligevel skulle gå galt og du får slettet
master boot record eller den på anden måde bliver
ubruglig, så piv ej. :) Du kan altid installere en ny,
enten med windows 2000 cd-rommen, eller med en linux
live cd. husk blot at chroot'e ind i din oprindelige
linux partition før du begynder at konfigurere din
bootloader.

Hvis du bruger windows 2000 cdrommen vil den lave en
ny masterboot record, for windows, men den vil ikke
inkludere linux.

Derfor anbefaler jeg stærkt at du bruger en linux
bootloader der både kan starte linux og windows.

Held og lykke med projektet :)

p.s. Jeg har gjort det tonsvis af gange. Og jeg ved af
erfaring at en Live CD er guld værd hvis man står og
har en ubrugelig master boot record. Du burde kraftigt
overveje at downloade en. Jeg har brugt
www.damnsmalllinux.org meget, da den blot fylder 50
mb, og derfor er hurtig og nem at indlæse, ( også med
grafisk brugerflade ). Men som med alle andre
distributioner så er valget styret af smag og behag.
du kan finde en oversigt over forskellige linux
distributioner og live cd'er på www.distrowatch.com