Re: [NOVICE] Hvilken distribution kan man installere alle programmerpå, uden problemer

Jesper Krogh <sslug@sslug> wrote:
> olie; ja, der har
> undgået på
> til at jeg som
> præinstalleret Linux til
>
> Kan du opsummere, hvad du syntes der mangler?

Der mangler multimediesupport i standarddistributionen, og selvom det på www.ubuntuguide.org forklares, hvordan man installerer f.eks. xine-player, som er min foretrukne, er det lige lovlig teknisk, og for mig lykkedes det ikke første gang, fordi der gik kuk i afhængighederne.

Da jeg ville installere plugins i Firefox, kom jeg ind på en side, der forlangte mig at opdatere til nyeste Firefox-version; jeg downloadede derfor denne (officielle Linux-version), hvorefter GNOMEs hjælpesystem ikke virker (jeg har stadig ikke fundet ud af at fixe det).

Jeg fik så på ubuntuforums at vide, at jeg skulle have installeret FF1.04 fra "backport repositories" i stedet, og da jeg tilføjede de adresser jeg fik anbefalet, virkede adresserne ikke.

Jeg har oprettet mine børn som ekstra brugere, men de kan ikke køre Firefox, fordi den løber sur i "loading extensions", og de må derfor bruge Mozilla (som er lidt tungere, men heldigvis næsten lidt for god). Jeg formoder det er et spørgsmål om permissions, men kan ikke helt gennemskue det.

Problemet er, at for at løse den slags problemer skal man ofte rette konfigurationsfiler, sætte permissions osv. på et niveau, som almindelige brugere næppe har lyst til.

Men ... en forhandler kunne løse alle de problemer ved at lave sin egen recovery- og installations-CD, hvor multimedie-codecser, browser osv. er sat op, så det bare virker direkte fra installation på den hardware, han leverer (og med sit eget logo som standardbaggrund, ekstra wallpapers, en instruktionsbog og andre klokker og fløjter).

Det ville vel tage en lille måneds tid at udvikle en sådan CD, og op til et par dage at opdatere den for hver ny hardwarekonfiguration; men når det så var gjort, begynder vi at være der!

(Just my 2 øre :-))

--
http://www.modspil.dk
- fordi tiden kræver et MODSPIL!