Re: [NOVICE] Hvilken distribution kan man installere alleprogrammerpå, uden problemer

I sslug.novice, skrev Carsten Agger:
>  Der mangler multimediesupport i standarddistributionen, og selvom det
> på www.ubuntuguide.org forklares, hvordan man installerer f.eks.
> xine-player, som er min foretrukne, er det lige lovlig teknisk, og for
> mig lykkedes det ikke første gang, fordi der gik kuk i afhængighederne.

Ærgerligt.

>  Da jeg ville installere plugins i Firefox, kom jeg ind på en side,
> der forlangte mig at opdatere til nyeste Firefox-version; jeg
> downloadede derfor denne (officielle Linux-version), hvorefter
> GNOMEs hjælpesystem ikke virker (jeg har stadig ikke fundet ud af at
> fixe det).

Mozilla folkene laver desværre noget, der ikke kan forliges specielt
godt med Linux-pakkesystemerne her. .. desærre.

>  Jeg fik så på ubuntuforums at vide, at jeg skulle have installeret
> FF1.04 fra "backport repositories" i stedet, og da jeg tilføjede de
> adresser jeg fik anbefalet, virkede adresserne ikke.

Ærgerligt.

>  Jeg har oprettet mine børn som ekstra brugere, men de kan ikke
> køre Firefox, fordi den løber sur i "loading extensions", og de må derfor
> bruge Mozilla (som er lidt tungere, men heldigvis næsten lidt for god).
> Jeg formoder det er et spørgsmål om permissions, men kan ikke helt
> gennemskue det.

Hvis du får den fra backports til at installere, så virker det fint.

>  Problemet er, at for at løse den slags problemer skal man ofte rette
> konfigurationsfiler, sætte permissions osv. på et niveau, som almindelige
> brugere næppe har lyst til.

Det er ikke kun almindelige brugere, selv jeg syntes det "bør virke" :-)

>  Men ... en forhandler kunne løse alle de problemer ved at lave sin
> egen recovery- og installations-CD, hvor multimedie-codecser, browser
> osv. er sat op, så det bare virker direkte fra installation på den
> hardware, han leverer (og med sit eget logo som standardbaggrund,
> ekstra wallpapers, en instruktionsbog og andre klokker og fløjter).

Der er en OEM-version på banen i næste release, hvor det skulle være
muligt at lave denne salgs ting nemt i Ubuntu.

>  Det ville vel tage en lille måneds tid at udvikle en sådan CD, og op
> til et par dage at opdatere den for hver ny hardwarekonfiguration; men
> når det så var gjort, begynder vi at være der!

Normalt, vil der ikke være noget at rette mod hardwaresiden.
Softwaresiden skulle gerne kunne løses med oem-tiltaget i Breezy (næste
ubuntu).

Jesper