Hardware filserver (Ovislink MU-5000FS)

Først og fremmest vil jeg lige beklage at denne post strengt taget ikke har noget med novice at gøre; men i og med at diskussionen foregik på denne liste og jeg lovede at sige til når jeg havde fået testet dimsen, sender jeg det alligevel her.

Jeg fik i går min Ovislink MU-5000FS, se http://www.ovislink.com.tw/MU-5000FS.htm

Det er blot en hardware fil-server hvor man kan sætte op til 2 USB-harddiske på direkte og flere igennem en USB-hub.

Den understøtter Samba og ftp igennem 100 Mbps ethernet. Derudover er der andre sekundære funktionaliteter.

Umiddelbart kunne jeg ikke sætte den op under Linux (prøvede Firefox og Konqueror); det eneste i web-interfacet der ikke virkede var opsætningen af USB-harddisken (hvilket er ret relevant første gang man bruger den). Så efter en tur i Windoze var den sat op.

Min USB-harddisk blev først testet ved at sætte den direkte på PC'en. Her opnåede jeg både under linux og windoze 14-15 MB/sek overførsel (testede både store og små filer).

Derefter satte jeg den på Ovislink'en og prøvede både ftp og samba; her kom jeg op på ~1.4MB/sek.

Jeg vil konkludere at performance kunne være meget bedre; selv prisen taget i betragtning. Derudover ville nogle basale sikkerheds-funktioner være at foretrække; under opsætningen bliver ens kodeord f.eks. sendt ukrypteret og der er ingen funktionalitet for kryptering af overførsel af filer.

Med venlig hilsen Preben