Re: [NOVICE] Samba og windows

Peter Frederiksen wrote:

> Hej sslug,
>
> Jeg har et "lille" (læs meget stort!) problem med en Linux/Samba som jeg
> ikke kan komme på fra Windows.
>
> Jeg er (ekstremt) ny med Linux (Fedora), men kan egentlig godt lide
> systemet, selvom det er noget svært at overskue. Nu har jeg bare lige det
> lille problem, at jeg skal have en server klar til på mandag. Den skal
> "bare" køre Samba, en proxyserver og en firewall. Jeg har adgang til
> internettet på eth0 (med DHCP fra ADSL routeren) og mine klienter (3 + en
> printer) kører på eth1 med faste IP-adresser. Det var så meningen at
> [...]

Hej Peter

Prøv at lave en samba server med Knoppix 3.6 DK - det er meget nemt.
Knoppix cdrommen var med Alt om Datas særnummer februar 2005

  1. Først booter du din Samba server med din Knoppix cdrom.
     Husk at starte netværket på eth1
     Husk at tilføje IP numre på dine klienter i /etc/hosts
     Tips: Da /etc/host er skrivebeskyttet er det nødvendig med et lille
           triks
           1. cp /etc/hosts /tmp/
           2. rm /etc/hosts
           3. cp /tmp/hosts /etc/
           4. cat >> /etc/hosts

     til sidst kontrolleres at det er muligt at pinge alle klienterne fra
     Samba serveren.

  2. Næste punkt er at starte Samba serveren.
     Prøv under KNOPPIX.
     Vælg Services - Start Samba Server

       1. Først spørges der efter password for brugeren "knoppix"
          vælg "knoppix"

       2. Dernæst spørges der om alle partioner skal være tilgængelige
          på netværket - jatak

       3. I filen /etc/sabamba/smb.conf rettes workgroup (linie 25)

       4. Samba serveren genstartes.
          /etc/init.d/samba/samba restart

  3. Nu til det spændende - kan du se alle partioner på samba serveren fra
     klienterne - jeg prøvede med to Windows XP klienter - ingen problemer.

  4. Filen /etc/samba/smb.conf gemmes - den er guld værd - brug den som
     skabelon til den rigtige Samba server.

Mvh. Jørgen Kristensen