Farer/problemer med Wine?

Jeg overvejer at installere Wine på min Ubuntu maskine, da jeg ikke kan finde et ordentligt Linux program til udveksling af data med min mobiltelefon.
Jeg vil dog lige høre, om det er muligt at kører programmer vha. Wine, som kræver særlige drivere i windows.
Jeg vil desuden gerne vide, om der er risiko for at Wine kan give mig problemer med Windows vira?

Niels