Re: [NOVICE] Players

On Mon, 01 Aug 2005 00:57:53 +0200
Michael wrote:

> Jeg anvender kerne 2.6.12.3 med alsa og Intel-810 lyd-controller uden
> problemer med mplayer og mplayerplug-in.

Jeg skal nok få alsa op at køre på den nye kerne. Jeg kan bare
ikke finde ud af om jeg skal om-compilere mplayer eller hvad.

Der er nogle programmer, som kræver at bliver
konfigureret/kompileret på den platform, som de skal fungere på.

Jeg kan ikke finde ud af om mplayer er et af den type programmer.

> Nyeste mplayerplug-in fra cvs afspiller både audio og video fra dr.dk
> uden problemer:-). Vent dog en dag med at hente den, da jeg netop har
> afsent en patch til Kevin (udvikleren), der løser et graverende problem.

Ja, det er herligt. Min gamle installation afspiller fint fra
dr.dk, minus DR's "lille" netradio - men der er alternative
links.

Den eneste grund til at opdatere er, at systemets X11 mangler
OpenGL support. Det kan undværes, ok - undtagen hvis jeg skal
skrive om det!

Den nye installation har kerne-2.6.12.3 og xorg-x11-6.8.2 med
OpenGL, og det kører fint bortset fra at jeg måtte finde en
konfigurationsfil fra det gamle system før jeg kunne få Xorg-x11
xorgcfg til at fungere; men derefter er det en smal sag at justere
X11 installationen.

Jeg kan ikke lige huske hvordan man checker alsa, er det ikke
noget med at køre amixer uden parametre og så læse output og agere
derpå?

For lige at runde af: Ubuntu 4.10 kan finde lydchip, men i øvrigt
kan dens videoafspiller (totem) ikke vise fx. .mov filer og dens
audio- system ville ikke spille en almindelig mp3 fil.

Knoppix 3.6 kunne afspille uden indgriben.