Skærm-/skriftproblemer efter genindstallering

Jeg har lige genindstalleret Ubuntu på min maskine (så jeg kunne gøre min windows partition minimal). Jeg tog backup af de vigtigste (personlige) filer og formaterede simpelthen computeren. Herefter indstallerede jeg Ubuntu 5.04 fra en CD. Det gik let og smertefrit (som det jo gør med Ubuntu :) og installationen af de øvrige programmer tog ikke den halve tid af hvad en windows xp installation og opdatering tager.

Der er bare opstået to problemer (ind til videre).
1) Jeg kan kun vælge en skærmopløsning (1024x768) hvilket for så vidt er ok, da det er den opløsning min skærm har. Men tidligere kunne jeg altså også vælge lavere opløsninger.

2) Der er noget i vejen med mine skrifttyper. Når noget står med fed, er det så fed, at det kan give problemer at læse det...

Er der nogen der har idéer til hvad der kan være sket?
Ved min gamle installation opgraderede jeg fra Ubuntu 4.10 til 5.04, kan det gøre en forskel?

Mvh, Niels