TV2_2_LINUX

Jeg har længe været irriteret over div. TV-kanalers leflen for MS-produkter og deres
negative holdning og manglende evner til at servicere et stigende antal Linux-brugere.

Jeg skulle i går se nogle ældre klip, men gik død :-( Jeg bad en windows-ven om at hente
video-indslagene og sende dem til mig. Han kunne se dem, men ikke gemme dem som filer.

SKUMMENDE gik jeg i gang med at løse opgaven, og fandt frem til følgende:

Hvorledes videosekvenser "hentes" fra tv2regionerne som kun :-( leverer til Windows Media Player.

GÃ¥ til siden hvor der kan downloades sekvenser fra.
feks:   http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/

Vælg feks. TV 2/LORRY i menuen til venstre.
Gå til det ønskede klip og kig på link-adressen.
Det kunne være : http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=251778&r=5

Noter cifrene mellem "id="   og  "&".  I dette tilfælde er det: 251778

Det er dem vi nu skal bruge.  &r=5 betegner vist indslagets nummer i hele udsendelsen, men
kan nok ikke bruges. Jeg kan kun downloade hele udsendelsen

PÃ¥ browserens kommandolinie indtastes du denne tekst: http://www.tv2regionerne.dk/video.asp?id=
og nummeret vi noterede tilføjes efter id=.
Det bliver så til: http://www.tv2regionerne.dk/video.asp?id=251778

Tast derefter return og browseren henter det anførte. Du kan sikkert ikke se siden, men
tag et kig i source-koden for det hentede. Den ligner dette:

<ASX VERSION="3.0">
<TITLE>TV 2/Regionernes NetTV</TITLE>
	<ENTRY>
		<TITLE>Mangan-forgiftede  </TITLE>
		<AUTHOR>TV2/Lorry</AUTHOR>
		<COPYRIGHT>
			(C) TV2/Lorry, 2005
		</COPYRIGHT>
		<STARTTIME VALUE="00:14" />
		<DURATION VALUE="00:01:41" />
		<REF HREF="mms://129.142.7.15/lorry/6/050806lo.wmv" />
	</ENTRY>
</ASX>

Du kan nu vælge at:

1. Gemme source-koden (siden) som feks video.asx og lade xine hente og afspille den. Jeg manglede lyd på
   videoen med xine og video.asx. Det bokser jeg med en anden dag. Jeg valgte derfor alternativ 2.

2. Start en terminal (xterm eller lign) og skriv: mplayer -nocache mms://129.142.7.15/lorry/6/050806lo.wmv
   og mplayer vil hente og vise udsendelsen. -nocache var nødvendig i mit tilfælde.
   Hvilket Codec der benyttes, aner jeg ikke. Har du problemer med det, så fyld nogle flere på maskinen.

Hvis hastigheden er et problem, så kan videoen gemmes på HDen - Noget Windows Media Player ikke kan :-)

Her er opskriften:

mplayer -nocache  -dumpstream -dumpfile test.wmv mms://129.142.7.15/lorry/6/050806lo.wmv

Videoen bliver gemt på HD som test.wmv og kan senere afspilles med xine, mplayer ,............

Som jeg nævnte ovenfor, bliver hele udsendelsen hentet. Lidt overflødigt, når det bare er nogle få
minutter, man er interesseret i. Jeg har ikke tid og evner til at rode videre med opgaven.
Jeg har fået set de klip, som jeg ønskede. Mon ikke der findes en Linux-bruger, som kan kreere et program,
der kan gøre arbejdet ?
Det kan måske endda gøres på en nemmere måde, som jeg ikke kender til?

HÃ¥ber at opskriften kan bruges af andre. Jeg er jo ikke den eneste, der er utilfreds med MS_TV_stationer.

Jeg kører pt. BLAG 30000 (fedora core3 variant) og har kun læsset lidt flere Codecs på maskinen.

scj.

ps.

Jeg har lige nu fundet ud af, at mplayer kan afspille den gemte fil (video.asx) fra alternativ 1.
Mplayer skal bare have at vide at video.asx er en "playlist"

Eks: mplayer -nocache -playlist video.asx.

Og så lige en rettelse/tiføjelse til det anvendte codec. Mplayer melder:
Selected video codec: [wmv9dmo] vfm:dmo (Windows Media Video 9 DMO)