Re: [NOVICE] Design websider Hvilken program

otv wrote:
Jan Hertel wrote :

otv skrev>:

<--- klip --->

Jeg kører Kubuntu og har nu downloaded

http://www.mozilladanmark.dk/fundanemt/files/Nvu/nvu-1.0-pc-linux2.6.10-gnu.tar.bz2
og pakket den ud. Hvad gør jeg så ?
Måske finder du mere hjælp fra Nvu-siden http://nvu.com/ , hvor der
også er et engelsksproget forum. Kig eventuel I FAQ'en (specielt How
do I install Nvu?), hvorfra der er link videre til
http://mozilla.dk/nvu .

Desværre kan jeg ikke finde hjælp på disse sider, der skal vist udføres
noget som I finder elementært men som jeg ikke ved :-(
Øhh - ja, du har jo nok hidtil brugt installationsprogrammet (jeg bruger SuSE så jeg kender ikke Kubuntu's) til installation. Men de fleste der bare har arbejdet lidt med Linux, er stødt ind i programmer, hvor der ikke er færdigpakkede pakker til lige Deres distribution til rådighed, og derfor har måttet igennem en kompilering - og derfor ikke tænker over, at det kan være et problem.
Men når du har udpakket filen, går du ind i det katalog der er blevet oprettet (oftest filnavnet - om versionsnumre også er med, er forskelligt), og der ligger der en readme og evt. en install fil. De er gode at blive klog af - især hvis man kender lidt til det i forvejen. Men ellers er fremgangsmåden, at du først skriver - jeg glemte at det selvfølgelig skal være i en konsol:
./configure
make
su til root og skriv:
make install

Så kan der komme en masse fejlmeldinger om manglende dependencies - så må du have fat i de programpakker, og installere dem. I SuSE/Redhat/Fedora/Mandrake verdenen, skal man som regel 'blot' installere en masse .....-devel-..... pakker.

Så bare klø på - det kan højst gå galt. ;-)
--
mvh Mogens Jæger