Re: [NOVICE] root

Louis Tim Larsen wrote:

> Når jeg starter Mandriva op kan jeg vælge at logge  ind med bruger
> "louis" og ikke andre, jeg kan ikke selv skrive brugernavnet. Da jeg
> installerede Mandriva valgte jeg hentet password for root. Hvordan
> logger jeg mon ind som root?

1) Tryk alt-f1 så du får en terminal frem.
Der står noget alá:
dithostname login:
2 skriv root og tryk på enter.
Så står Password:
3) tryk på enter.
Her kommer så det spændende, hvorvidt Mandriva acceptere at du ikke har et
password til root.
Enten står der noget lignende a): sslug@sslug root]# eller b): "Login
Incorrect" efterfulgt af dithostname login:

I tilfælde af a) så er du logget ind som root. Her ville det nok være en god
idé at skrive:
passwd (efterfulgt af et tryk på enter)
Changing password for user root.
New UNIX password: (her skriver du det ønskede pasword og trykker på enter)
Retype new UNIX password: (her skriver passwordet igen og trykker enter)
Den  svarer så tilbage med:
passwd: all authentication tokens updated successfully.
sslug@sslug root]#

Scenario b) Mandriva accepterer ikke nulværdi som password og du er nødt til
at gøre følgende:
Genstart computeren.
Når lilo bootmanageren kommer frem trykker du på esc og skriver følgende
linux init=1 og trykker enter (der står evt. linux i forvejen, i så fald
tilføjer du bare init=1 til det)
Linux starter op i init 1 og du får en promt frem.Her skriver du:
passwd root (efterfulgt af et tryk på enter)
Skriver det password du vil have og derefter skriver du:
reboot (+ tryk på enter)
Computeren genstarter og du skulle nu kunne logge ind som root ved at skrive
root som loginnavn og det valgte password som password.

--
Gert
http://real.men.use.linux.dk