Angivelse af PATH og environment variabler, der skal anvendes i Gnome(Ubuntu)

Jeg har PATH problemer ved kørsel af javaeditor i Gnome (Ubuntu)

Jeg er ved at etablere et udviklingsmiljø i Ubuntu.

Jeg har store problemer med at få PATH og environment variabler til at “følge med” over i Gnome.

Jeg har efterhånden prøvet lidt at hvert (se “Aktuel situation”), og drømmer efterhånden om fejlmeddelser.

SPØRGSMÅL

1)
hvor angiver jeg PATH og environment variabler ind i Ubuntu, således at de ikke kun virker i bash men også i Gnome?

2)
hvis jeg danner en “.xsession” fil i mit homedir. med angivelse af PATH og environment variabler, med hvilke kald og parametre angiver jeg, hvorledes Gnome skal starte (exec ?)

3)
hvor kan jeg finde filen i Ubuntu, der default anvendes til at starte Gnome (med angivelse af default paramtre)

AKTUEL SITUATION

1)
globale informationer om PATH og environment variabler er skrevet ind i /etc/profile og fungerer glimrende gennem kommandoprompten

2)
når jeg logger på Gnome, følger overnnævnte informationer ikke over i Gnome. Jeg kan derfor ikke starte eclipse (editor) ved hjælp af en launcher i Gnome.

Jeg har forsøgt at skrive PATH og environment variabler ind i:
-  .profile
- . bashrc
- . bash_profile
-  /etc/login.defs
- .xsession
- oprette script under Xsession.d

ovennævnte metoder er alle beskrevet (på forskellige steder) som værende METODEN til at løse problemet, men ingen har virket

Håber én aller anden kan hjælp mig, eller måske angive, hvor jeg kan finde en beskrivelse.

vh
Thomas