Re: [NOVICE] Angivelse af PATH og environment variabler, der skal anvendes i Gnome (Ubuntu)

donald_j_axel wrote:
On Wed, 10 Aug 2005 21:57:19 +0200
Thomas wrote:

[klip ...]

Jeg har store problemer med at få PATH og environment variabler til at �følge med� over i Gnome.

Jeg har efterhånden prøvet lidt at hvert (se �Aktuel situation�), og drømmer efterhånden om fejlmeddelser.

Nejjj altså! Du må læse noget om eXtreme programming og arbejds-disciplin!
Hvis du er ved at etablere et Java-udviklingsmiljø, så har du vel allerede
lært lidt systematik.

Den forstod jeg ikke! Hvad går de bemærkninger ud på?

Jeg har arbejdet med et Java udviklingsmiljø i flere år i Windows. Her tager etableringen af et sådant miljø ca. 2 - 3 minutter. (6 minutter inklusiv installation af relevante programmer.)

Jo, jeg har prøvet det før.

Jeg håber sådan en opsang kan bevirke at du slapper lidt af.

På hvilken baggrund skulle den situation opstå?

spørgsmål er yderst systematiske, så du skal nok finde ud af det.
Jeg kan desværre ikke hjælpe med alle ting, men se her:

man bash

       When  bash is invoked as an interactive login shell, or as a non-inter-
       active shell with the --login option, it first reads and executes  com-
       mands  from  the file /etc/profile, if that file exists.  After reading
       that file, it looks for ~/.bash_profile, ~/.bash_login, and ~/.profile,
       in  that order, and reads and executes commands from the first one that
       exists and is readable.  The --noprofile option may be  used  when  the
       shell is started to inhibit this behavior.

Du kan søge på en man-page ved at trykke "slash" og skrive søgeudtryk,
Når du trykker "/" kommer der en skråstreg+skrivelinie i bunden.

fx.:
 /det-jeg-leder-efter

Har prøvet det (se "Aktuel situation") - virker ikke.

SPØRGSMÅL

1)
hvor angiver jeg PATH og environment variabler ind i Ubuntu, således at de ikke kun virker i bash men også i Gnome?

Hvis du har en normal bash opsætning, så læser bash
 /etc/profile før den gør noget.

Har prøvet det (se "Aktuel situation") - virker ikke.

2)
hvis jeg danner en �.xsession� fil i mit homedir. med angivelse af PATH og environment variabler, med hvilke kald og parametre angiver jeg, hvorledes Gnome skal starte (exec?)

OBS!! .xsession køres først, når Gnome eller rettere X11 allerede
er oppe at køre, så din forældreproces skal have sat sin environment
i første shell-script fil, formentlig /etc/X11/xdm/Xsession.

man X

               you  to  try again.  After you have successfully logged in, xdm
               will start up your X environment.  By default, if you  have  an
               executable  file  named  .xsession  in your home directory, xdm
               will treat it as a program (or shell script) to run to start up
               your  initial  clients  (such  as terminal emulators, clocks, a
               window manager, user settings for things like  the  background,
               the  speed  of the pointer, etc.).  Your site administrator can
               provide details.

Efter at have ledt flere gange i Ubuntus grupper, var dette også bare et af mange forslag, som blev prøvet. Har prøvet det - virker ikke.

3)
hvor kan jeg finde filen i Ubuntu, der default anvendes til at starte Gnome (med angivelse af default paramtre)

Start med at lede i /etc/inittab og hvis der ikke står noget om
runlevel 5 der, så prøv at se i /etc/init.d

Fundet det. Skal lige læse på indholdet.

AKTUEL SITUATION

1)
globale informationer om PATH og environment variabler er skrevet ind i /etc/profile og fungerer glimrende gennem kommandoprompten

OK!

Nemlig!

2)
når jeg logger på Gnome, følger overnnævnte informationer ikke over i Gnome. Jeg kan derfor ikke starte eclipse (editor) ved hjælp af en launcher i Gnome.

Gnome bruger gdm til login. Den er lidt anderledes, men har formentlig
sine konfigurations/startfiler i /etc/X11/gdm/Default

Min gdm/Default kører /etc/X11/xdm/Xsession -- så man kun har et
sted at lave fejl:-)

Så måske er det fordi du har anbragt PATH=/bin:/usr/bin
etc. nederst i /etc/X11/xdm/Xsession.

Det skal være inden den starter den session, som du ønsker.

Se fx. her, hvordan min Xsession korrigerer path:

if ! printenv PATH | grep -q /usr/X11R6/bin
then
        PATH="${PATH}":/usr/X11R6/bin
fi

---

Længere nede:

# run all system xinitrc shell scripts.
for i in /etc/X11/xinit/xinitrc.d/* ; do
    if [ -x "$i" ]; then
       . "$i"
    fi
done

# now, we see if xdm/gdm/kdm has asked for a specific environment
case $# in
1)
    case $1 in
    failsafe)
       exec xterm -geometry 80x24-0-0
       ;;
    gnome)
       # her kan du indsætte GNOME-specifikke kommandoer/setup. Husk
       # at exportere variablene. Brug evt. "set -a"
       set -a
       PATH=$PATH:/opt/Gnome-specific-path
       exec gnome-session
       ;;

Måske det hjælper?

Kan det virkelig være meningen med et Linuxsystem, at man skal ind og "rode" så langt nede i systemet for at lave brugerspecifikke pathangivelser?

Som nævnt tidligere, kan de samme brugerspecifikke parametre angives på under 3 minutter i et Windows miljø? (Og så er tiden til at drikke kaffe inkluderet.)

Jeg har forsøgt at skrive PATH og environment variabler ind i:
-  .profile
- . bashrc
- . bash_profile
-  /etc/login.defs
- .xsession
- oprette script under Xsession.d

ovennævnte metoder er alle beskrevet (på forskellige steder) som værende METODEN til at løse problemet, men ingen har virket

Håber én aller anden kan hjælp mig, eller måske angive, hvor jeg kan finde en beskrivelse.

Nu kan du da i hvert fald komme videre, håber jeg.

Jeg vil forsøge med forslagene, men (sådan ét er der jo altid) det store spørgsmål for mig er efterhånden, om Linux som udviklingsmiljø ikke er spild af tid, når noget så relativt simpelt som at angivelse PATH og environment variabler skal være så svært/besværligt, at jeg nu er kommet op på 7 forskellige forslag?

For at kunne prøve alle forslagene har jeg skulle læse mange sider om teorien bag de enkelte forslag. I Windows kan man følge anvisningen fra Sun, som fyldes 10 linier (eller der omkring.)

Der må da være en løsning, som er enkel, er gennemtestet og ikke kræver at jeg læser 3 til 4 man's.

Hvis jeg lyder en smule knotten, så er det fordi, at jeg efterhånden har brugt meget mere tid på at få miljøet op at køre end på det, som miljøet skal bruges til. Miljøet i Windows lever videre.

Og nej - jeg er IKKE Windowstilhænger, jeg er bare en person, som vil vælge det bedst mulige miljø at arbejde med. (Og så kører jeg Linux på 5 maskiner)

Men tak for hjælpen :-)

Thomas