Re: [NOVICE] Instalation K-Office og update af Konqueror, KDE og The GIMP.

I sslug.novice, skrev Carsten Agger:

>  Hvorfor er det så uanbefalelsesværdigt/besværligt, rent teknisk?

Been there, done that.. der er mange argumenter som måske egentligt var
et møde værd at debattere. Dette er 100% subjektivt:
1) Du går udenom pakkesystemet, så når verion+1 og +2 kommer i pakke
systemet, så opdager du det ikke. Du skal også selv holde øje med
sikkerhedsopdateringer.
2) Du skal selv rode med afhængigheder, for gimp er det "potentielt"
alle disse:
Depends: wget, gimp-data (= 2.2.8-2), aalib1 (>= 1.2), libart-2.0-2 (>=
2.3.16), libatk1.0-0 (>= 1.9.0), libc6 (>= 2.3.2.ds1-21), libexif10,
libexpat1 (>= 1.95.8), libfontconfig1 (>= 2.3.0), libfreetype6 (>=
2.1.7), libgimp2.0 (>= 2.2.0+rel), libgimpprint1 (>= 4.2.7),
libglib2.0-0 (>= 2.6.0), libgtk2.0-0 (>= 2.6.0), libice6 | xlibs (>>
4.1.0), libjpeg62, liblcms1 (>= 1.08-1), libmng1 (>= 1.0.3-1),
libpango1.0-0 (>= 1.8.1), libpng12-0 (>= 1.2.8rel), libsm6 | xlibs (>>
4.1.0), libtiff4, libwmf0.2-7 (>= 0.2.8.3), libx11-6 | xlibs (>> 4.1.0),
libxmu6 | xlibs (>> 4.1.0), libxpm4 | xlibs (>> 4.1.0), libxt6 | xlibs
(>> 4.1.0), zlib1g (>= 1:1.2.1

3) Arbejdet med at installerer og holde blot et lille antal programmer
opdateret på denne måde overstiger arbejdet med at opgradere til
"nyeste version af distributionen" der oftest løser det samme problem
for dig.

4) En forståelse for de indviduelle projekters fremgang. Nogle steder er
1.5 ikke blot en nyere version end 1.2.1 men også en buggy/ustabil
udviklingsversion.

5) Distributøren tilretter nogle gange programmerne så de passer godt
ind i distribution.

>  (OK, lad mig gætte: Mange af disse pakker har formentlig en diff
>  fra den officielle version i den udgave, der kommer med
>  distributionen. Så egentlig burde man downloade sourcekoden
>  fra den version, man har installeret - både distributionens
>  og den officielle - og lave en diff fil for fil, downloade den
>  nye officielle source, patche/flette nævnte diff ind og HÅBE,
>  det går godt.
>
>  Men ... *ofte* vil der vel ikke være rettet eller ikke rettet meget
>  i koden, så *ofte* vil upstreamversionen vel være god nok? Eller hur?

Og inden du er igennem kunne du med andre fordele have valgt 3)

>  Det er nu ikke noget, jeg gør meget: Men jeg forsøger at
>  installere et Python-IDE, der skal bruge wxpython version 2.6,
>  hvor Ubuntu (Hoary Hedgehog) har 2.5; jeg har downloadet sourcekoden
>  og vil forsøge at bygge den ud fra et "går den, så går den"-
>  perspektiv. :-)

Yep, og hvis man vil rode med softwareudvikling, så er det også en god
og lærerig process.

Man skal bare være opmærksom på at det foregår fundamentalt anderledes
end under Windows. Den åbne udviklingsprocess gør at du kan finde
versioner af programmerne der er rettet i "igår" som der ikke er testet
på eller noget som helst. Udvælgelsesarbejde med at finde ud af hvad der
virker sammen og er stabilt osv. osv. er det arbejde distributøren laver
for dig.

Jesper