Re: [NOVICE] Dongle & Linux?

Wed, 17 Aug 2005 00:20:36 +0200 brugte Hans Henrik Hansen 15 linier på at
fortælle dette til sslug.novice:

>Jeg har anskaffet en s.k. dongle og placeret den i en ledig USB-port.
>I Windows XP fungerer den fint (som 'Flytbar disk G') - men i SuSE 9.2 kan
>jeg ikke rigtigt 'få kontakt' med den:
>sslug@sslug:~> ls /
>bin   cd3  etc   lib         media  opt   root  srv  tmp  var
>boot  dev  home  lost+found  mnt    proc  sbin  sys  usr  windows
>Heller ikke via YaST 'Hardware/Udstyrsinformation' synes den at dukke frem
>på arenaen!?
>Hvad kan jeg gøre??

Well, et godt tip er at køre

tail -f /var/log/messages

inden man sætter den i (du skal muligvis prøve med /var/log/syslog i stedet
-kender ikke lige SUSEs måde at gøre det på).

Når den så sætter den i kan du se om din maskine overhovedet opdager
donglen - den vil så give en masse information om USB-ting osv...

Hvis den opdager den er det sådan set bare at lave et mount-point (f.eks.
/mnt/dongle) og mounte den dér - den vil typisk hedde /dev/sda1, men nogle
gange kan du godt risikere at skulle bruge andre numre som /dev/sda5 eller
6 - prøv dig frem...

--
Lars Rander       ** Pil ikke ved min adresse **       :(){ :&:& };:
http://rander.dk (temporarily down!)

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge. (Piet Hein)