Re: [NOVICE] Hvordan formaterer jeg en ny harddisk

Niels Hansen wrote:
Jeg har sat en ny harddisk i min computer der kører Ubuntu. Hvordan finder jeg den nye harddisk og hvordan fomaterer jeg den, så jeg kan bruge den i mit eksisterende fil-system (evt. som /home/)?

Mvh, Niels

Du skal starte med at finde ud af hvilket device den får tildelt. Brug dmesg til det.

Derefter kan du oprette passende partitioner med fdisk (cfdisk, eller sfdisk). Efterfølgende kan du lave passende filsystemer på partitionerne med "mkfs -t ext3 /dev/hdb1".

Din første disk hedder nok /dev/hda. Den første partition hedder nok /dev/hda1. Den næste - nye disk - hedder nok /dev/hdb også kommer den første partition til at hedde /dev/hdb1 - og hvis du skal bruge hele disken i een partition bliver dette den eneste.

Nu mangler du blot at mount den med: "mount /dev/hdb1 /mnt/extradisk"

Nils