Re: [NOVICE] Hvordan formaterer jeg en ny harddisk

Den Fri, 19 Aug 2005 21:37:26 +0200
skrev Niels Hansen <sslug@sslug> :

> Jeg har sat en ny harddisk i min computer der kører Ubuntu. Hvordan
> finder jeg den nye harddisk og hvordan fomaterer jeg den, så jeg kan
> bruge den i mit eksisterende fil-system (evt. som /home/)?
>
> Mvh, Niels

Hej :-)

Du kan alt - næsten !

Få nu først konstanteret hvor din nye HD befinder sig.

Sidder den som slave på IDE1, så hedder den hdb
Sidder den som master på IDE2, så hedder den hdc
og har du sat den som slave på IDE2, så er det hdd.

Hvis du som root, på en kommandolinie skriver: /sbin/fdisk -l , så får du en oversigt.
Du vil så her kunne se om ovenstående passer :-)

Hvis du kan se din nye HD, så gå videre til næste step, som er at beslutte hvordan den
skal indrettes med hensyn til partitioner, format osv.....

Lad os nu lave en enkelt partition, så kan du lave det som du selv ønsker senere.
Vi siger også at din nye hd ligger som hdc, altså master på IDE2.

Vi bruger igen programmet fdisk.

Kommandoen er (som root) : /sbin/fdisk /dev/hdc

Nu kan du oprette en partition på drevet. Der er hjælp at hente ved at taste "m".
Kig også i "man fdisk", men ikke så længe. Det er bedre om du eksperimenterer på egen hånd,
så kan du vende tilbage til "man fdisk" senere.

Så længe du holder dig til "hdc"-den nye disk, kan du ikke gøre skade. Altså hvis det er den nye :-)

Når det så er lykkedes dig at få lavet en partition med ID for feks ext3 og afsluttet med "w", så
kan du tænke på at formattere partitionen.

en god ting her, er at boote computeren op igen, så du er sikker på at "computeren" arbejder med
den nye inddeling på den nye disk.

Så er vi nået til formatteringen:
Check lige med /sbin/fdisk -l , at din nye partition findes, og check også at den hedder feks. hdc1
Derefter bruger du (igen som root) feks. kommandoen /sbin/mkfs.ext3 /dev/hdc1, og partitionen hdc1
bliver formatteret. GAnske enkelt :-)

Du står nu (forhåbentlig) med en ny partition som er gjort klar til brug. Du kan dog ikke gå til
den med det samme. Den skal placeres et sted i din filstruktur.

Så - vi laver lige lidt håndarbejde, så du kan se om det hele virker.

Det første du gør, er at lave et katalog et eller andet sted. Kald det HDTEST og læg det feks i /root/HDTEST.
Hvis du så (som root), på en kommandolinie skriver: mount -t ext3 /dev/hdc1 /root/HDTEST  , så kommer din
nye partition til at ligge der. Ikke permanent - Kun til du slukker maskinen eller ændrer til et andet sted.

Check at du (som root) har adgang til partitionen som nu hedder /root/HDTEST og prøv at kopiere en fil derover.

Nu skulle dit "indre lys" blusse lidt op - Du er nok ved at se mulighederne.

Hvis du nu (som root) omdøber dit /home til noget andet, og derefter oprettet et nyt tomt /home, så kan du
indsætte (montere) dit nye drev(partition) under det nye /home. Så er det bare at kopiere alt fra det gamle over i det
nye.

Nu er det dog ikke helt så nemt - Du skal jo sørge for at drevet bliver monteret ved opstart. Det vi lavede før, var jo
ikke permanent.

I /etc/ ligger en fil der hedder fstab. Den indeholder oplysninger om div drev, som skal behandles ved opstart og som
også bruges senere.

I den fil indsætter du en linie:  /dev/hdc1    /user  ect3   defaults    0 0
og gemmer den (husk return efter linien :-)

Den finere tuning af linien kan du læse mere om i "man fstab".
.....eller lige vente på kommentarer til denne mail.
Det er nok klogt, jeg sidder her og støtter mig til min hukommelse, som ikke er den bedste :-)

Med venlig hilsen Scj