SV: [NOVICE] overskriver Linux

Hej Lise.

Hvorvidt windows kan se om linux er installeret / eksisterer, kommer an på hvordan din Master boot record er sat op. Når du har Dualboot er det fordi du så vil være i stand til at komme ind i begge systemer. Hvis du kun kan boote til det ene system, vil du ikke være i stand til at bruge det andet. Derfor siger man i daglig tale at man fjerner linux ved at ændre i master boot record, så linux ikke ved at linux findes. Når det er gjort kan du kun starte windows op.

Derefter skal du fjerne de partitioner som linux lå på.

Her er så hvordan du rent praktiskt gør:

1. Start op i dos.
2. skriv kommandoen: fixmbr
3. skriv kommandoen: fdisk
4. brug fdisk, til at fjerne de partitioner som indeholdt linux.
Hvis du ikke er sikker på om du fjerner dine windows partitioner, så tjek det en ekstra gang. For det er meget mere kompliceret at genskabe, end det er at fjerne ;)
5. Genstart

Plexodan <sslug@sslug> skrev:
Jeg har dualbootWindows 98 /Linux,

Jeg har nogle problemer, og tænker på at komme en opstarts-diskette med
Windows 98 i computeren for på den måde at *se om jeg kan finde mine mistede
drivere. Jeg mener at huske, at jeg da overskriver Linux så den bliver
*usynlig. Er det korrekt ?
Er det muligt at fjerne Linux igennem >>kontrolpanelet tilføj / fjern i
Windows.

-Lise