Re: [NOVICE] Dansk Linux Magasin

Michael Rasmussen wrote:
On Tue, 23 Aug 2005 21:40:38 +0200, kalif wrote:

Jeg synes nu egentlig deres Linux-nummer fra januar var OK. Det bliver
ikke til meget mere. Danmark er ikke stort nok til den slags.

Der burde da være et skandinavisk marked?

Linux Journal er for så vidt OK. Men jeg droppede det for 5 år siden;
Der var for mange reklamer, og indholdet var enten programmering eller
newbie. Ikke ret meget "i midten". Og så er det jo, som navnet antyder,
Linux only.

Reklamer kommer man nok ikke udenom til den pris:-) Jeg synes nu ikke din karakteristik yder bladet fuld kredit. I seneste nummer var temaet da secure WIFI, men jeg vil da give dig ret i, at bias er mod hobby linuxbrugeren.

At det er Linux only, er jeg så ikke utilfreds med, da jeg er Linux
only:-) Lidt overdrevet, da jeg også har en OpenBSD.

Rigtige Systemadministratorer[tm] abonnerer på SysAdmin. Det er
virkelig godt. Hovedparten af det er let læst, og informationsværdien
er høj. Der er ikke så meget politik og persondyrkelse. Bare hardcore
nyttigheder. Og selvom man ikke lige har en Solaris-maskine indenfor
rækkevidde, kan man sagtens lære noget af at læse en artikel om at
få ProgramX til at fungere på Solaris.

Nu kender jeg ikke bladet, men min opfattelse er, at Solaris ikke er helt som de andre, hvorfor jeg tror, mit udbytte ville være noget mindre.

Sagen er at det langt hen ad vejen er de samme programmer der kører på Linux og alle UNIX-arterne.

Om Imagemagick eller et hvilken som helst andet program bliver installeret under /opt, /usr/local, /usr eller /hest er bedøvende ligegyldigt for funktionaliteten.

Og ingen af de *nix'er jeg kender er som de andre. De har alle deres egen opfattelse af hvordan verden skal se ud. Solaris er ikke noget særligt på det område.

Generelt er det min opfattelse, at hvis ens behov kun går på, at få
programX til at virke, findes al den nødvendige litteratur på nettet.
Problemet, som jeg ser det, er mere, at vide hvad der findes, og til hvad
man kan bruge det.

Det er rigtigt. Problemet med Internettet er jo at alle og enhver kan lægge et skriv ud og få google til at indexere det. Der er masser af b**lsh*t på nettet - halve forklaringer fra folk der ikke har sat sig ind i hvad de egentlig prøver at forklare. Den slags slipper man for i magasinerne. Men prøv at finde nogle af SysAdmins online-artikler og døm selv: http://www.samag.com

Et enkelt spørgsmål: Mener en hardcore Solaris sysadmin ikke, når
han/hun omtaler Solaris, at det er uløseligt forbundet med Sun hardware?
Hvad jeg har læst mig frem til, siger alle, der har testet Solaris
10/Open Solaris, samstemmende, at det bare fungerer bedre på Sun Hardware
- driverproblematikken? Jeg er villig til at give det en chance på min
IBM Z server (Intelversionen), men jeg gider ikke at skulle bruge dage og
uger på at finde drivere?

Solaris er udviklet på SPARC. Derfor virker den bedst på SPARC.

Sagen er at kører du på SPARC kan du vælge mellem maximalt tre forskellige netkort hvis du køber fra SUN. Måske er der kun et. Tilgengæld virker det. Hver gang. Men det er dyrt, for der er lagt mange timer i at få netop dette netkort til at performe optimalt. Hvis ikke du vil betale for det er det fordi du enten kan klare dig uden, eller fordi du ikke har behovet.

På Intel-hardware er vi vant til at kunne vælge mellem hundrevis af netkort. Og hovedparten af dem virker i et eller andet omfang. De fleste af os opdager ikke hvis det ikke fungerer optimalt.
Men den slags er bare ikke godt nok når man vil installere en high-performance databaseserver på Unix. Så skal netkortet kunne levere max - hele tiden.
Hvis du vil lege med Solaris 10, så tjek hardware-kompatibilitetslisten - og overhold den. Måske det kan bringes til at virke med uspporteret hardware, men så er det man nemt kan bruge uger på at finde en løsning til et netkort. Og egentlig havde det været nemmere at købe et netkort fra listen.

Hvis du bare vil smage på Solaris 10, så installer den i en VMware. VMware har en beskrivelse af hvordan man gør.

/kristian