Re: [NOVICE] Firefox som standardprogrammer

Rasmus Kjeldsen wrote:
Jeg har problemer med at få Kubuntu til at fatte at Firefox er standard browser. Jeg har været inde i system opsætning og sætte firefox til standard program. Måden mit problem ytrer sig på er primært at links i emails læst i Thunderbird ikke åbner i Firefox - faktisk åbner de overhovedet ikke. Ligeledes har html filer på hdd'en en irriterende vane med at åbne i Konqeuror. Min første indskydelse er at afinstallere Konqeuror, men "Tilføj/fjern programmer" vil ikke lade mig fjerne det. Nu synes jeg at jeg har læst at Konqeuror er Kde's standard fil browser, så jeg vægrer mig lidt ved at fjerne det (via apt). Det føjer kun til min forvirring når jeg åbner mapper, og kan se at Kde benytter Dolphin.

Hvordan får jeg Firefox til at virke ordentligt?

Ubuntu 7.10
Kde 3.x (vistnok, jeg har i hvert fald ikke gjort noget for at installere 4.x)

Mvh Rasmus Kjeldsen

Hej Rasmus

Jeg har tidligere haft samme problem med links i Thunderbird som ikke åbnede i Firefox. Jeg fandt denne løsning, som fungerede for mig i en tidligere Ubuntu version. Jeg tror det minder lidt om de links Jørgen H. har sendt.

Hilsen
Martin

Get Thunderbird to open links in Firefox (or any preferred browser):
1) Go to http://aboutconfig.mozdev.org/ - to get a utility making it simpler to edit your "user preferences" (in thunderbird, about:config comes with firefox already) 2) after installation and restarting Thunderbird start up about:config (go to edit -> preferences -> advanced -> general -> config editor)
3) find the keys for
network.protocol-handler.app.http and
network.protocol-handler.app.https
(if they don't exist, make them new, as "strings") and set the value for both of them (or at your preference) to your browser binary or symlink or whatever (ie. "/usr/bin/firefox")
4) restart TB. test