Re: [NOVICE] Firefox som standardprogrammer

On Mon, Feb 25, 2008 at 12:54:47 +0100, Rasmus Kjeldsen wrote:
> Jeg har problemer med at få Kubuntu til at fatte at Firefox er standard
> browser. Jeg har været inde i system opsætning og sætte firefox til
> standard program. Måden mit problem ytrer sig på er primært at links i
> emails læst i Thunderbird ikke åbner i Firefox - faktisk åbner de
> overhovedet ikke.
Hvis jeg husker rigtigt, så bruger thunderbird (på Debian og Ubuntu) det
program som hedder x-www-browser til at åbne URL'er med. Du kan finde ud
af hvilket program x-www-browser kalder, ved at køre:

update-alternatives --display x-www-browser

Hvis du vil skifte det kan du køre

sudo update-alternatives --config x-www-browser

> Ligeledes har html filer på hdd'en en irriterende vane
> med at åbne i Konqeuror. Min første indskydelse er at afinstallere
> Konqeuror, men "Tilføj/fjern programmer" vil ikke lade mig fjerne det.
> Nu synes jeg at jeg har læst at Konqeuror er Kde's standard fil browser,
> så jeg vægrer mig lidt ved at fjerne det (via apt). Det føjer kun til
> min forvirring når jeg åbner mapper, og kan se at Kde benytter Dolphin.
Konqueror vil du ikke fjerne, hvis du bruger KDE. Kubuntu er lidt sær på
det punkt, eftersom de bruger Dolphin som fil browser, selvom den
"officielle" filbrowser til KDE 3 er konqueror. Men konqueror indeholder
alle mulige ting, som resten af KDE har behov for.

For at få Konqueror (og dermed også Dolphin) til at bruge Firefox til at
åbne HTML, skal du starte konqueror, vælge "Settings" i menuen, og
"Configure Konqueror". I den dialog der dukker op, skal du vælge "File
Associations", og skrive html i søge feltet der dukker op i toppen af
højre side af dialogboksen.

Så går du ind under tekst og vælger HTML. I det fane blad der hedder
"General" flytter du Firefox op til toppen af "Application Preference
Order", og i "Embedding" fanebladet vælger du "Show file in seperate
viewer", under "Left-click action".

Håber at det er til at følge med i :-)

--
Med venlig hilsen