Firefox som standardprogrammer

Jeg har problemer med at få Kubuntu til at fatte at Firefox er standard browser. Jeg har været inde i system opsætning og sætte firefox til standard program. Måden mit problem ytrer sig på er primært at links i emails læst i Thunderbird ikke åbner i Firefox - faktisk åbner de overhovedet ikke. Ligeledes har html filer på hdd'en en irriterende vane med at åbne i Konqeuror. Min første indskydelse er at afinstallere Konqeuror, men "Tilføj/fjern programmer" vil ikke lade mig fjerne det. Nu synes jeg at jeg har læst at Konqeuror er Kde's standard fil browser, så jeg vægrer mig lidt ved at fjerne det (via apt). Det føjer kun til min forvirring når jeg åbner mapper, og kan se at Kde benytter Dolphin.

Hvordan får jeg Firefox til at virke ordentligt?

Ubuntu 7.10
Kde 3.x (vistnok, jeg har i hvert fald ikke gjort noget for at installere 4.x)

Mvh Rasmus Kjeldsen