Re: [NOVICE] partitioner en stor harddisk

Niels Elgaard Larsen skrev:
Poul Kristensen wrote:
MIn erfaring med swap i Linux er at såfremt du har ram nok behøver du ikke
swap'en.

Nej, man behøver det ikke. Men harddiskplads er jo billigt, så man kan lige så godt give den lidt swap, der er jo aldig noget virtuelt lager som er næsten ubrugt og med fordel kan swappes ud.

Den "gamle" (da ram var dyr) regel gik på at afsætte dobbelt så til swap som
det indbyggede ram.

Det var så en forkert regel. Man skal fx have så meget swap at swap+ram er mere end det maksimale virtuelle lager man får brug for på noget tidspunkt.

Du kan eventuelt afsætte swap svarende til tam'm, da du tilsyneladende har
rigeligt med plads.

8.4 GByte lyder da også rimeligt.

/Poul