Re: [NOVICE] partitioner en stor harddisk

Den Tue, 19 Aug 2008 20:13:58 +0200
skrev Martin Jochimsen <sslug@sslug> :

> Hejsa
>
> Jeg har fået en ny bærbar med en 320GB harddisk. Vista har 85GB og 10GB
> til systemgendannelse af Vista og resten af harddisken skal Ubuntu 8.04
> ha'. Jeg har forsøgt at gi' 30GB til systemet, 185GB til home og resten
> til swap.

30 Gb til systemet er nok i overkanten med mindre du har vældigt store eller
rigtigt mange programmer udover selve systemet. De fleste programmer anbringes
i /usr. Skulle pladsen blive for lille, så kan du tage en partition i brug som
"/usr".

186 Gb til /home er da udmærket, hvis behovet er der, men du vil være mere
"fremtidssikret", såfremt du laver /home mindre og i stedet opretter nogle
flere partitioner. Disse vil da kunne fungere som "lagerplads" for det du
ellers ville anbringe i /home/"bruger".

Det kunne jo også tænkes, at du i ny og næ ville prøve en nyere eller anden
distro, eller have en anden distro på PC'en. Vil du det, så er det rart med
nogle flere partitioner, som kan bruges til det.

Alt i alt, bliver din partitionering mere fleksibel og fremtidssikret ved
flere partitioner.

Hav det i tankerne .........

Stig C.